ניהול אורח חיים בריא – האם זה עניין פסיכולוגי

כנראה ששמעתם את המשפט "נפש בריאה בגוף בריא" ועם כמה שמדובר בקלישאה זה משפט נכון.

עוד מימי יוון העתיקה נידון הקשר בין הגוף והנפש, ומוסכם כי הוא בלתי ניתן להפרדה ודו כיווני – כלומר, המצב הבריאותי של הגוף משפיע על הנפש ומצב הנפש משפיע על המצב הבריאותי.

לכן כאשר אנחנו מדברים על אורח חיים בריא זה לא כולל רק מאבק בצריכת קלוריות, פעילות גופנית ושאר הרגלים המקדמים בריאות פיזית, אלא גם מדובר בעניין פסיכולוגי לכל דבר ועניין.

 

שמירה על אורח חיים בריא – למה זה כל כך קשה?

אין מה להגיד – לשמור על אורח חיים בריא זה בהחלט מאתגר. החיים בחברת שפע מערבית מעמידים בפנינו שלל פיתויים שקשה לסרב להם שבלשון המעטה לא ממש תורמים לבריאות הפיזית שלנו, כגון מסעדות מזון מהיר, צפייה מוגברת בטלוויזיה, תרבות המסכים וכדומה. בנוסף, סיטואציות שונות בהן אנחנו נמצאים לא ממש תורמים לניהול אורח חיים בריא, כגון לחצים בעבודה, ציפייה לאיזון מושלם בין קריירה לחיי משפחה, סיטואציות מורכבות בזוגיות ועוד.

 

אורח חיים בריא – זה גם עניין פסיכולוגי

למרות הקשיים והאתגרים העומדים מולנו בניסיון לשמור על אורח חיים בריא הדבר בהחלט אפשרי אך במקרים רבים נצטרך להעמיק ולשנות תפיסה כדי להגיע לתוצאות. הפתרון הוא לאו דווקא למצוא את הדיאטה הספציפית שתתאים לנו אלא להבין את ההיבטים הרגשיים והפסיכולוגיים שלנו שלעיתים משפיעים על היכולת שלנו לשנות הרגלים.

פעמים רבות מתחת לקושי הנגלה יש רמה רגשית עמוקה יותר שנצטרך לפתור. למשל, יתכן שאדם שכל פעם מנסה דיאטה חדשה ושובר אותה לא רק סובל מקשיים בדחיית סיפוקים. יכול להיות שהוא נאחז במשקל עודף כתירוץ לעקב אלמנטים אחרים בחיים שלו – כגון כניסה לזוגיות ובניית קשרים אינטימיים.

 

אין אורח חיים בריא עם נפש חולה

גם אם אנחנו מצליחים לאמץ אורח חיים בריא מכל הבחינות הפיזיות – תפריט מאוזן ובריא ושמירה על פעילות גופנית נכונה וקבועה, אי אפשר לטעון אנחנו מנהלים אורח חיים בריא אם אנחנו סובלים מקשיים נפשיים כגון דיכאון, חרדות ולחצים קיצוניים. לכן כאשר אנחנו מאמצים אורח חיים מסוים במטרה לשפר את הבריאות שלנו, עלינו לחשוב גם על הבריאות הנפשית כגון בניית קשרים בין אישיים חיוביים ומספקים, זמני מנוחה, תשומת לב לצרכי פנאי ותחביבים ועוד.

 

טיפול פסיכולוגי יכול לסייע בשמירה על אורח חיים בריא

פעמים רבות החסמים העומדים בפנינו בדרך לאורח החיים הבריא אותו אנחנו רוצים לסגל הם חסמים רגשיים, נפשיים ופסיכולוגיים יותר מאשר חסמים פיזיים. תחושות קשות כגון לחץ קיצוני, חרדות ודיכאון עלולות להפריע לנו להגשים את המטרות שלנו ולפגוע בתפקוד היומיומי. בתחושות אלו מוטב לטפל ולא להישאר איתן לבד.על מנת להצליח במטרותכם אנחנו ממליצים על פסיכולוג בהרצליה המתמחה בפסיכולוגיה קלינית ובעל רישיון ממשרד הבריאות.

 

 

כריך

תוכן עניינים