איך להחלים לאחר ניתוח מחיצות אף

הניתוח לתיקון המחיצה של האף ידוע בשם "ספטופלסטי" ובלועזית Septoplasty.

מדובר בהליך כירורגי שבו מתקנים ומיישרים את מחיצת האף. מחיצת האף מחלקת את חלל האף לשניים והם בעצם הנחיריים.

לאף יש 3 עצמות: הראשונה, נמצאת למעלה קרוב למצח, השנייה היא המחיצה העשויה מסחוס ובסוף, בקצה האף, עצם הנקראת מחרשה.

כאשר המחיצה טיפה מעוותת, זה לא בהכרח יראה לעין אבל כן יורגש על ידי המטופל.

לעומת זאת, כאשר מדובר בעיוות משמעותי, יתווסף גם ההיבט האסתטי שכן האף יכול לקבל זווית לצד אחד או ממש להיות בצורה לא תקינה.

 

סיבות נפוצות לעיוות במחיצת האף

ישנן כמה סיבות שיכולות להוביל לעיוות במחיצה: סיבה ראשונה היא גנטיקה פשוטה, כאשר הילדים "יורשים" את העיוות במחיצה מהוריהם. סיבה שנייה הינה עיוות שמתרחש עם התפתחות האף. אצל בני האדם, האף מתפתח מהרגע שאנו נולדים ועד לקראת סוף גיל ההתבגרות, זוהי בעצם תקופה ארוכה מאד של הרבה שנים שבמהלכן המחיצה יכולה לעיתים להתפתח בצורה שהיא לא סימטרית ועקומה. בנוסף, גם במקרים של חבלה או מכה משמעותית באף המחיצה יכולה להשתנות ובשלב ההחלמה, להתאחות בצורה לא ישרה. עוד סיבה, הכי פחות שכיחה היא כתוצאה מחור שיכול להיווצר במחיצה עקב מעבר של חומרים דרך האף באופן קבוע ובכך פגעו בה בעקבות דלקות שנוצרו וגרמו להיחלשות המחיצה עד כדי חור.

לבסוף, הסיבה האחרונה הינה עיוות שנוצר כתוצאה ניתוח אף למטרות אסטטיות. למעשה מדובר בתופעת לוואי שיכולה להיווצר לאחר הניתוח ולהוביל לשינוי בצורת המחיצה.

 

מהלך הניתוח

הניתוח של תיקון מחיצת האף מתבצע לרוב תחת הרדמה מלאה, כאשר הרופא נכנס מהחלק הפנימי של האף. במקרים מסויימים, הכניסה היא מחתך חיצוני המאפשר גישה נוחה יותר למחיצה. הניתוח מתאפשר בעזרת מכשיר שנקרא אנדוסקופ- שילוב של מצלמה וכלים כירוגיים, אותו מחדירים לאף כאשר השליטה היא בידי המנתח. בזמן הניתוח, הרופא בוחן לעומק את הצורה של המחיצה ומיישר אותה על ידי שיוף של הסחוס או חימום המחיצה ובכך לשנות את צורתה. ישנם מקרים בהם מוחלט במהלך הניתוח לחתוך את המחיצה ולקבע אותה על ידי שימוש במייצבים. אם ישנו חור במחיצה, הוא יסתם על ידי שימוש בסחוס ממקום אחר בגוף המטופל ובאישורו.

 

החלמה לאחר הניתוח

ראשית נאמר שמדובר בניתוח יחסית פשוט שמאד נפוץ ושכיח. במרבית המקרים, אורך הניתוח עד כשעה וחצי ולאחר מכן עוד שעתיים להתאוששות שבסיומן, לרוב, ניתן להשתחרר הביתה. במהלך הימים הסמוכים לניתוח מומלץ על תזונה של אוכל פושר, כאשר חזרה לשגרה מלאה תהיה בדרך כלל במהלך השבועיים שבסיום הניתוח. בתום השבועיים ניתן לרוב לחזור גם לפעילות גופנית מלאה. כמו בכל הניתוחים, גם פה יכולים להיות סיבוכים כמו דימום, שטף דם, זיהום וחום קל.

 

אף

תוכן עניינים