תכשיטים ואלרגיות – למה זה קורה?

חלקנו מכירים את זה טוב מאוד. התחדשנו בעגיל חדש או אפילו טבעת מיוחדת וסנטימנטלית. לאחר כמה ימים הרגשנו משהו מוזר, דלקת מופיעה על העור ואנחנו לא מבינים למה זה קורה. הדבר קורה גם עם שרשראות יהלומים וצמידים שונים. מסתבר שמדובר באלרגיה לתכשיטים.

 

מהי אלרגיה לתכשיטים ולמה זה קורה?

אלרגיה לתכשיטים היא סיבה שכיחה לדלקת עור אלרגית במגע. רוב האלרגיה לתכשיטים נגרמת על ידי ניקל המתכת המשמשת לייצור סגסוגות מתכת יקרות. בתכשיטים פחות יקרים משתמשים לרוב בניקל במתכת הבסיסית המצופה אז בזהב או בכסף. אנשים רבים המאמינים כי הם אלרגיים לתכשיטי זהב או כסף הם אלרגיים לניקל, שיכולים להופיע כאלמנט קורט בזהב או בכסף או שימשו לייצור תכשיטים מזהב להלבנת ולחיזוק היצירה.

 

הנפוצים ביותר לאלרגיה לתכשיטים הם תאי האוזניים (מהעגילים), האצבעות (מהטבעות) וסביב הצוואר (מהשרשראות); האזורים הנגועים הופכים מגרדים בעוצמה ועלולים להפוך לאדומים ושלפוחיים או יבשים, מעובים ופיגמנטיים. לפעמים ישנה השפעה מאוחר יותר על אזורים שאינם במגע עם תכשיטים, במיוחד הידיים.

אישה מתגרדת

אילו תגובות נוספות לתכשיטים מתרחשות?

תגובות תכשיטים לא תמיד נובעות מאלרגיה למתכת ספציפית. סיבות אחרות לפריחה באתר של תכשיט מסוים עשויות לכלול:

 

פריחה במגע בלתי רגיל עלול להתגרות על ידי חיכוך, חלקיקי שטח ולכלוך על המתכת, הסבון והמים מתחת לפריט או מרכיבים אחרים שאינם מתכתיים של התכשיטים. תגובות מעצבנות נפוצות יותר בקרב אנשים הסובלים מעור רגיש או דלקת עור אטופית כמו פריחה, דלקת בעור או חבלות המתעוררות במקום של רצועת שעון הדוקה.

 

כיצד אוכל לדעת אם התכשיטים שלי מכילים ניקל?

בהתבוננות בתכשיט תכשיטים, קשה מאוד לקבוע אם הוא מכיל ניקל או לא. יש להניח שלכל תכשיטים ממתכת יש כמות מסוימת של ניקל, אלא אם כן היא עשויה פלדה אל חלד, היא זהב 18 או 24 קראט, היא מכסף סטרלינג או פלטינה טהורה.

 

מי מושפע מאלרגיה לתכשיטים?

מגע אלרגי לתכשיטי מתכת עשוי להתפתח בכל גיל. ברוב המקרים זה נובע מאלרגיה לניקל, וברגע שהיא התרחשה היא נמשכת שנים רבות, לעיתים קרובות לכל החיים. יש אנשים שמפתחים אלרגיה זו ממגע קצר אפילו עם פריטים המכילים ניקל, בעוד שאחרים לאחר שנים רבות של לבושם ללא בעיות פורצים לפתע בפריחה. לרוב זה מוגבל לאתרי עור במגע עם המתכת אך יכול להתפשט באופן נרחב יותר במקרים חמורים.

 

אלרגיה לניקל שכיחה יותר בקרב נשים, ככל הנראה מכיוון שהם נוטים ללבוש תכשיטים יותר מגברים, אם כי הדבר משתנה. בעוד שאלרגיה ניקל היא האלרגיה הנפוצה ביותר לתכשיטים, אך אלרגיה למתכות אחרות המשמשות בתכשיטים אפשרית. עם זאת, נראה שהוא נדיר.

 

 

בדקו את פריטי המתכת שלכם

על מנת לבדוק האם התכשיטים שלכם מכילים ניקל ועלולים לגרום להתפתחות דלקת בעור מומלץ להתייעץ עם רופא עור או רוקח לקבלת ערכה לבדיקה.

תוכן עניינים