אילו קוליפורמים שחובה להשמיד קיימים בבריכה?

רבים מאיתנו נהנים לבלות בבריכה בחודשי הקיץ החמים הפוקדים את ישראל.

יחד עם זאת, הבריכה יכולה להיות מקור למחלות וזיהומים רבים כתוצאה מקוליפורמים העלולים להימצא בה.

כשמדובר בקוליפורמים אלה אסור להקל ראש ויש לחטא את המים מהם. אלו מהחיידקים מסוכנים ביותר?

 

מה זה קוליפורם?

בין אם כשמדובר בבריכות שחייה פרטיות ובין אם בריכות שחייה ציבוריות, הקוליפורמים מזיקים באותה המידה. אבל רגע, מה זה בכלל קוליפורמים?

קוליפורם הוא שם כולל לקבוצה של חיידקים הנמצאים במערכת העיכול שלנו ושל שאר בעלי החיים באופן קבוע. לא כל הקוליפורמים בהכרח מזיקים ולא לכולם נייחס חשיבות רבה, אך ישנם כאלה שיכולים לגרום לתחלואה מסוכנת ואף לתמותה. השאלה תמונה בכמות הקוליפורמים במים. קוליפורמים עלולים להגיע לבריכת השחייה הן באמצעות המתרחצים, בין שבריאים ובין שלאו, וכן גם על ידי המצאות של בעלי חיים בסביבת הבריכה. חיידקים מסוג זה הם המקור למחלות רבות כגון: טיפוס, דיזנטריה, צהבת, כולרה ועוד. נוכחות של קוליפורמים במי הבריכה עלולים להצביע על העובדה שמי הבריכה באו במגע עם הפרשות.

 

קוליפורם צואתי

כאמור, הימצאות קוליפורמים מעידים על הימצאות של הפרשות במי הבריכה. הקוליפורמים הנפוצים והמזיקים ביותר יהיו אלה במקורם בצואה. אין הדבר אומר בהכרח שחייב שאדם יפריש צואה במים, אלא מספיקה חוסר שמירה על היגיינה בשירותים ולאחריה כניסה למים, על מנת להחדיר קוליפורמים צואתיים. על מנת להבין את רמת הזיהום הצואתי במים, יבקשו לערוך בדיקת קוליפורמים צואתיים במים. האינדיקטור המועדף למציאת קוליפורמים אלה הוא חיידק הE.coli, אשר באמצעותו ניתן גם להבין על הימצאות מיקרואורגניזמים צואתיים נוספים במים.

 

עכברת

זוכרים את הבהלה בנחלי הצפון ב2018 סביב מחלת העכברת? מטיילים רבים אשר התרחצו במימי נחלים בצפון חלו במחלה הזאת אשר הצליחה להביא את חלקם אף לחלות בדלקת קרום המוח! מחלת העכברת הינה מחלה שמקורה בקוליפורמים המופרשים משתן של מכרסמים לרוב ועלולה להביא לתחלואה בקרב בני אדם ולהפלות בקרב בקר. נחל משושים, נחל זוויתן, נחל יהודייה וזאכי, פארק הירדן ונחל ג'ילבון – כל אלו היו הנחלים שנפגעו כתוצאה מהקוליפורמים. שלא תתבלבלו, אין לחשוש רק מעכברת במים בלבד. מספיר רמות אמוניה גבוהות כתוצאה מהפרשות שתן בבריכה על מנת לפגוע בבריאותכם.

 

איך נשמיד אותם?

חיטוי המים באמצעות כלור 

כלור הפך לאמצעי חיטוי המים הנפוץ ביותר בבריכות שחייה. הכלור משמיד את מרבית החיידקים הפתוגניים העלולים להימצא בבריכה ובכך ידאג שמי הבריכה יהיו נקיים ומחוטאים. יש להקפיד שלא להשתמש ברמות כלור גבוהות מידי אשר עלולות להביא לסיכון רפואי מוגבר. יחד עם זאת, יש לשים לב כי כלור לא ישמיד את כל החיידקים בבריכה.

 

ניקוי מסננים

החיידקים אותם הכלור לא יכול להשמיד הינם חיידקים אשר לרוב מערכת הסינון של הבריכה יכולה ללכוד. לכן מומלץ לנקות את מסנן הבריכה אחת לשבוע, על מנת למנוע הצטברות של חיידקים.

 

מניעה

הדרך הטובה ביותר להיפטר מהקוליפורמים היא למנוע את כניסתם למים. השתדלו להיכנס לבריכה אחרי ששטפתם את הגוף במים, והמנעו מכניסה לבריכה אם יש פצע פתוח או אם אתם חולים.

חלל מעוצב

 

תוכן עניינים