מהן חרדות וממה הן נובעות?

חרדה היא מצב פסיכולוגי או פיזיולוגי אשר עשויות להופיע באופן מודע או לא, במגוון דרכים. במאמר הבא נסקור את הנושא לעומקו ונבין מהן חרדות וממה הן נובעות, כמו גם כיצד אפשר לטפל בחרדה באופן אקטיבי.

 

מהן חרדות?

חרדות הן למעשה מצב פיזי או פסיכולוגי אשר עשוי להשפיע באופן ניכר על חייו של האדם אשר סובל מחרדות. ע"פ ההערכות, כ 5%-10% מהאוכלוסייה סובלים מחרדה, אולם רבים אינם מאובחנים כתוצאה מקשר של שתיקה כמו גם מבוכה ובושה הנלוות לחרדה. חרדות יכולות להופיע במגוון דרכים, ודרגת החומרה של החרדה משתנה מאדם אחד לשני. החרדה מאופיינת בשורה של מקרים והיא כוללת בין היתר תחושות של מתח, חרדה, אימה,  חוסר אונים פחד וכן תחושות פיזיות אשר כוללות קוצר נשימה, הזעה מוגברת, כאב ראש, תחושת מועקה ועוד. כאמור, חרדה היא מצב אינדיווידואלי ולכן אצל כל אחד היא מופיעה באופן שונה, אולם ניתן לומר כי במידה והחרדה מופיעה בתדירות גבוהה יחסית, היא משפיעה באופן ניכר על איכות החיים. חרדות נחלקות למספר אבחנות, כאשר החרדות הנפוצות הן חרדה חברתית, חרדה קיומית, חרדת נטישה (נפוצה אצל ילדים), הפרעת דחק פוסט טראומטית או הפרעה מוכללת. לעיתים החרדה מופיעה באופן ספונטני וללא הכנה מוקדמת, ולעיתים היא מלווה את האדם לאורך רגעים רבים מחייו, ולכן משליכות לא רק עליו אלא גם על משפחתו וחבריו הקרובים. כיום ניתן לקבל טיפול בחרדות באופן ממוקד, כפי שנסביר בהמשך המאמר, אולם ראשית כל נבין מהיכן נובעת החרדה, וכיצד ניתן לטפל בה.

אישה בפינה

 

ממה נובעת חרדה?

חוקרים ופסיכולוגים חוקרים מזה עשורים את הסיבות לחרדה, אולם סיבה אחת עדיין לא נמצאה. אולם, ניתן לומר כי אצל רבים החרדה נובעת הן ממרכיבים גנטיים והן כתוצאה מאירועים אשר התרחשו בחייהם, וכתוצאה מכך גרמו לחרדה. כך לדוגמא, אצל חיילים ניתן לראות הפרעת דחק פוסט טראומטית אשר משפיעה באופן ניכר על איכות השינה, תפקוד בחיי היום יום ולעיתים אף אי יכולת להחזיק באותו מקום עבודה, כתוצאה מפוסט טראומה. מדובר באבחנה אחת מיני רבות, אולם באופן כללי ניתן לומר כי ככל שמטפלים בצורה מעמיקה בחרדה, כך ניתנת הזדמנות להתגברות ולתחושת שחרור מעצימה ומחזקת. הרפואה המודרנית כמו גם האלטרנטיבית מעניקות קשת רחבה של טיפולים בהם ניתן להיעזר, כפי שנסביר כעת.

 

כיצד מטפלים בחרדה?

טיפול בחרדה נעשה באמצעות גורמים מקצועיים בלבד, ורק לאחר אבחון אשר נעשה אצל הרופא המשפחתי, פסיכולוג או פסיכיאטר. הטכניקה האפקטיבית ביותר כיום לצורך טיפול בחרדה הינה טכניקה המבוססת על הטעמה של תובנות חדשות, לצורך שינוי התפיסה של החרדה. לקריאה אודות הטיפול, היכנסו לאתר הרשמי של אורי פוקס, מטפל מוסמך ומוביל אשר מתמחה בטיפול ממוקד ויעיל לטיפול בחרדה.

תוכן עניינים