מהי עין עצלה?

רבים נוטים להתבלבל בין עין עצלה לעין פוזלת אך האמת היא שמדובר בשתי תופעות שונות אך קשורות.

עין עצלה נגרמת בעקבות התנסות לא תקינה של העין במהלך שלבי ההתפתחות הראשונית והתעלמות מהמצב עלולה להוביל להחמרתו.

אז מהי עין עצלה? איך מאבחנים אותה ואיך מטפלים בה? על כך בכתבה הבאה.

 

הכל קורה בגילאים המוקדמים

מערכת הראייה היא מערכת שמבצעת את מרבית ההתפתחות שלה בשלבים הראשונים של החיים – בין הלידה לגיל 3. על כן, אלו הגילאים בהם התנסות לא תקינה של העין יכולה להוביל להתפתחות לקויה שלה. אחד המצבים הנפוצים של התפתחות לא תקינה הוא עין עצלה. מדובר במצב בו אחת העיניים מקבלת אותות חלשים יותר מסיבות שונות, ועל כן המוח נוטה לייחס למידע המגיע ממנה פחות חשיבות ובכך פוגע בהתפתחותה. מדובר בתהליך בלתי הפיך, כלומר, אם המוח לא מפתח את יכולת הראייה בעין בשלבי החיים המוקדמים, הוא לא יבצע זאת בשלב מאוחר יותר כאשר ההפרעה בעין תתוקן. אם כן, זיהוי הבעיה בשלב מוקדם הוא קריטי, ובאם מזהים בעיה כדאי לפנות לאבחון בהקדם האפשרי. ניתן בין השאר, לבצע אבחון עין עצלה באופטיקה כרמית.

 

איך יודעים לזהות עין עצלה?

כיוון שמדובר בבעיה המתפתחת בשלבי הגדילה המוקדמים, לא נוכל לקבל עדות או תלונות מהילד על בעיה בראייה, ונצטרך לזהות אותה בעצמנו. עין עצלה יכולה לנבוע ממצב של פזילה באחת העיניים, אותה ניתן לזהות גם ללא בדיקה. בנוסף, במקרים מסוימים, עין עצלה נגרמת עקב הפרעה בראייה וחסימה של קרני האור הנובעת מקטרקט בעין, וגם מצב זה ניתן לזהות יחסית בקלות. סיבה נוספת לעין עצלה יכולה להיות הפרעה בראייה בעין כמו קוצר ראייה או רוחק ראייה. מקרים כאלו יותר קשה לזהות לבד ועל כן מומלץ לבצע בדיקת עיניים שגרתית בגיל חצי שנה. במרבית המקרים, זיהוי מוקדם של התופעה ואבחון הסיבות לה, יכול להוביל לפתרון מלא של הבעיה ולהתפתחות תקינה של העיניים.

 

איך מטפלים בעין עצלה?

ראשית, יש לזהות את הגורם לפגיעה בראייה בעין זו. אם מדובר במקרים כמו קטרקט, יש צורך לנתח את העין על מנת להסיר את ההפרעה ורק לאחר מכן ניתן לטפל בעין העצלה בעצמה. על מנת לטפל בעין עצלה, יש צורך לחזק את הראייה בה ובכך להחזיר אותה לתפקוד תקין. הדרכים לעשות זאת הן רבות – ניתן לסגור את העין החזקה באמצעות רטייה ובכך להכריח את המוח להשתמש במידע מהעין החלשה. בנוסף, ניתן לעשות זאת גם בדרכים אחרות כמו טשטוש הראייה בעין החזקה באמצעות טיפות או באמצעות משחקי מחשב מיוחדים, אשר בהם אין צורך בסגירה של העין. כמו כן, אם ישנה בעיה בראייה בעין, ניתן להתאים משקפיים שיחזקו את הראייה בעין החלשה.

 

רופא מומחה

תוכן עניינים