כיצד תבחרו את הפסיכולוג הנכון עבור ילדכם?

בימינו, לא מעט ילדים מופנים לפסיכולוג בעקבות קשיים שונים ומגוונים. קשיים במשפחה, קשיי הסתגלות בבית הספר, הפרעות התנהגות, קשיים חברתיים ועוד. כל אלו גורמים לצורך הגובר בתמיכה רגשית ועזרה מכוונת להקלה על הקושי או שינוי התנהגות בקרב ילדים. טיפול פסיכולוגי לילדים הוא אפשרות טובה להקלה על המצב ולקבלת תמיכה וכלים להתמודדות. במאמר זה נדבר על תהליך הבחירה בפסיכולוג לילדכם.

 

מהו טיפול פסיכולוגי?

טיפול פסיכולוגי הוא תהליך שבו הילד, לעתים בשיתוף עם ההורה, מעבד תכנים רגשיים המפריעים לו לתפקוד. קשיים כמו חרדה, הפרעות התנהגות, אובססיביות מפריעים לילד להרגיש טוב ומונעים ממנו לחיות באיכות חיים מיטיבית. במהלך הטיפול, המטפל והמטופל נפגשים לשעה שבועית ובאמצעות כלים המותאמים לילדים, כגון משחק ויצירה, המטפל יוצר עבור הילד מקום בטוח לבטא את עצמו ומאפשר לו לעבור תהליך של זיהוי הקשיים וטיפול בהם. משך זמן הטיפול הוא כ50 דקות ואורך הטיפול הוא משתנה ותלוי בגורמים שונים כמו הקושי שאיתו הילד מגיע, המוטיבציה לשינוי, מטרות הטיפול, יכולת כלכלית ועוד.

פסיכולוגית

 

אז איך בוחרים מטפל טוב לילד?

הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא לפנות לגורמים מקצועיים בסביבתכם ולבקש מהם המלצה לפסיכולוג, בדגש על הקושי של הילד. ככל שתהיו ברורים עם הגדרת הבעיה מבחינתכם, כך תוכלו לקבל המלצה מדויקת יותר הפרעת קשב וריכוז למשל, שונה לחלוטין מבדיקת מוכנות לכתה א', כפי שנראה בהמשך. ניתן להיעזר ביועץ החינוכי בבית הספר או בפסיכולוג בית הספר, אשר יוכלו לכוון ולהמליץ על אפשרויות טובות עבורכם. כדאי גם לקחת בשיקול נתונים נוספים כמו: המרחק של המטפל, האם אתם רוצים מטפל או מטפלת, מהו המחיר ומה העלות הכלכלית שתידרש מכם.

אמנם כל טיפול הוא אישי ומושפע מהאינטראקציה של המטפל עם המטופל, אך מומלץ לקבל גם המלצות ממטופלים שחוו הצלחות והתקדמויות עם המטפל. לפעמים חוות דעת זו עוזרת להרגיע ולקבל ביטחון בבואכם להתחיל את התהליך. בנוסף, ניתן לברר גם באופן עצמאי באינטרנט וברשתות החברתיות. מטפלים רבים כיום רשומים באתרי פסיכולוגיה שונים ששם מפורטת ההכשרה וההתמחות שלהם. לעתים הם גם מתחזקים אתר אינטרנט פעיל או עמוד פייסבוק, בו תוכלו לקרוא ולהכיר אותם יותר.

דבר נוסף וחשוב שצריך לשים לב אליו הוא ההכשרה של המטפל. פסיכולוג ילדים הוא אדם שעבר הכשרה קלינית והתמחה בילדים ונוער. לאחר תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה במוסדות אקדמיים מוכרים הוא מקבל רישיון טיפול ממשרד הבריאות, ולאחר ארבע שנות התמחות הוא נחשב לפסיכולוג מומחה. כמו כן, חשוב לברר איזה נסיון יש למטפל ועם איזה אוכלוסיות הוא עבד או עובד בהווה. יחד עם זאת, לא כל המטפלים הם פסיכולוגים. ישנם מטפלים אשר עברו הכשרות שונות מפסיכולוגיה, כמו קרימינולוגיה, עבודה סוציאלית וטיפול באומנות וגם הם מוסמכים ובעלי רישיון לטפל ממשרד הבריאות.

עניין חשוב נוסף כשבאים לבחור פסיכולוג הוא בדיקה לגבי הגישה הטיפולית הוא נוקט. כדאי לבדוק האם הוא עבר הכשרות נוספות מעבר להתמחות הרגילה ולראות ששיטה זו אכן מתאימה ומתחברת אל הבעיה שאיתה הילד מגיע ואל גישת החיים שלכם, ההורים. ישנן גישות שונות לטיפול בבעיות שונות כמו הגישה הדינמית של פרויד, טיפול קוגנטיבי התנהגותי ((cbt, טיפול בתנועה, דמיון מודרך, פסיכודרמה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טיפול באומנויות ועוד. וישנם מטפלים אשר משלבים כמה כלים ושיטות ביחד. כך למשל, אם הילד מגיע עם חרדות בנוגע לנושא מסוים, סביר להניח שהמטפל יעבוד איתו עם כלים מהגישה הקוגנטיבית התנהגותית, גישה המותאמת יותר עבור בעיה מסוג זה. לכן, מומלץ לברר על הגישה הטיפולית ועל הכלים שאיתם המטפל עובד.

עם כל חשיבות הבירור לפני שמתחילים, כדאי גם לתת מקום לזרימה ולאינטואיציה שלכם כהורים ולראות איך הדברים מתקדמים גם תוך כדי תנועה. זו גם לא בושה להתחיל טיפול ובמידה והוא אינו מתאים, להפסיק אותו. מצד שני, חשוב לתת אמון בתהליך ולא לוותר מהר מידי. תהליכים, בעיקר תהליכים נפשיים, לוקחים זמן ומצריכים סבלנות ואורך רוח. לפעמים כדאי "לקפוץ למים", לקבוע שיחה או מפגש ראשון עם המטפל ולראות איך הדברים זורמים. תסמכו על האינטואיציה שלכם כהורים, ותדעו שכל התחלה של תהליך יכולה להיות מאתגרת, אך אחרי שנכנסים לתהליך הדברים הופכים לפשוטים יותר. תזכרו שהגישה החיובית והאמון בתהליך שלכם כהורים, היא זו שתגרום לבחירה שלכם להיות טובה יותר.

בהצלחה J

תוכן עניינים