חיסונים לילדים – מה חובה לעשות

בשנים האחרונות מתרחשת מגמה של השתמטות מחיסונים לילדים והיא אף נעשית נפוצה בארצות מערב שונות.

ישנם הורים שמחליטים לא לחסן את ילדיהם כלל או להימנע מחלק מהחיסונים.

עשויות להיות כמה סיבות להימנעות זו ובניהן: פרסומים שונים בעיתונות שמרתיעים מפני חיסונים וחשש לתגובות הילד וכן, תופעות לוואי אפשריות שיתפתחו לאחר קבלת החיסון. 

 

חיסון לילדים – חובה או המלצה?

מערכת החיסונים הנהוגה בעולם המערבי בכללותו ובישראל בפרט הביאה לירידה דרסטית בתחלואה ו/או תמותה של ילדים ותינוקות. על אף שחיסונים לילדים נחשבים כהמלצת חובה של משרד הבריאות, כיום העניין שנוי במחלוקת בשל תופעות הלוואי שנגרמות כתוצאה מהחיסונים ובשל החוסר רלוונטיות של מחלות מסוימות שכבר לא מופיעות ולכן החיסון נגדן אינו הכרחי.

 

החשיבות שבחיסונים לילדים

למרות שעשויות להופיע תופעות לוואי לאחר קבלת חיסונים מסוימים, משרד הבריאות כמו גם הרבה רופאים, תומכים במתן חיסונים לילדים ואף ממליצים על כך. מבחינתם, תופעות לאחר קבלת החיסון לא נחשבות כפקטור משמעותי ולכן חשיבותם של חיסונים לילדים נותרת בעיניה.

 

החובה בחיסון – ההיבט המשפטי

חוק חובת חיסון בישראל עשוי להיות שנוי במחלוקת, כי מצד אחד הוא מורה על החובה והזכות לדאוג לצרכיו של קטין ומצד שני הוא מעמיד את ההורה בפני דילמה – האם עליו לחסן את הילד ולדאוג לבריאותו או להימנע מהחיסון ובכך להגן על הילד מפני סיכון אפשרי שעשוי להיות קיים בחיסון.

ככלל, בתי המשפט בישראל מאפשרים להורים להחליט בנוגע לטיפולים רפואיים לילדיהם, מלבד מקרים בהם יש התנגדות מצדם להעניק לילדם טיפול שעשוי להציל חיים. בהתאם לכך, החוק בישראל מאפשר להורים להחליט לבד אם לחסן את ילדיהם, ללא התערבות של בתי המשפט וזאת, רק במקרים בהם יש הסכמה לכך מצד שני ההורים (במקרים בהם רק הורה אחד מתנגד, אזי בית המשפט יכול לחייב לתת את החיסון לילד).

בהקשר לכך, נוצר בלבול ציבורי בשל הגישה ההססנית של המדינה: מצד אחד המדינה פוגעת בקצבת ילדים עבור הורים שלא מחסנים את ילדיהם ומצד שני, המדינה חוקקה את "חוק ביטוח נפגעי חיסון", שמטרתו לבטח את כל מי שיפגע כתוצאה מחיסון.

 

חיסונים מקובלים

בישראל, נהוג לתת חיסונים לילדים החל מהחודשים הראשונים להולדתם, בכדי להגן עליהם מפני מחלות אפשריות שעלולות לסכן את בריאותם. מבין החיסונים המומלצים ע"י משרד הבריאות, ניתן למנות כמה:

  1. חיסון נגד הפטיטיס B – מטרתו להגן מפני מחלת שיתוק ילדים שנחשבת לנפוצה ובעבר גבתה את חייהם של הרבה ילדים. חיסון זה ניתן בכמה פעימות, החל מגיל חודשיים.
  2. חיסון נגד דיפתריה – ניתן לראשונה בגיל חודשיים והוא ממשיך וניתן לילד בכמה פעימות.
  3. חיסון נגד חצבת, חזרת ואדמת – ניתן לילד בשתי מנות, בגיל שנה ובגיל 6 שנים.
  4. חיסון נגד אבעבועות רוח – ניתן אף הוא בגיל שנה ולאחר מכן, בגיל 6 שנים.

אתרים נוספים באינטרנט מדברים על חיסון וידע רלוונטי לגביו. תוכלו לקרוא דרכם עוד על חיסונים מומלצים, על מחלות בהן הם נלחמים ועל תופעות לוואי שאולי עשויות להתרחש לאחר קבלת חיסון.

 

הכנסת המחט

תוכן עניינים