מתי כדאי להיעזר בריפוי בעיסוק?

כולנו מתקשים בפעילויות מסוימות הנעות בין הכרת אנשים חדשים על ליכולות הרכבה ופעילות גופנית, וחלקנו יותר מאחרים – לפעמים בצורה משמעותית מספיק בשביל שתשפיע על ההתנהלות היום יומית הקבועה, ותמנע התפתחות למקומות חשובים. אז מה זה ריפוי בעיסוק, למה הוא עוזר ומתי כדי להיעזר בריפוי בעיסוק?

 

מה זה ריפוי בעיסוק?

ריפוי בעיסוק זה תחום שתומך בהשתקמות למידה של תחומים שונים אצל אנשים המתקשים בהם. הרעיון של טיפול בעיסוק מתבסס על מדעי ההתנהגות והנפש, עוזר לטפל בעכבים שונים ובבעיות פיזיות, מחשבתיות, פגיעות בהתפתחות וברגש. בכך ריפוי בעיסוק מקל על פעולות יום יומיות שאמורות להיות פשוטות ונפגעות מסיבה מסוימת.

בגלל התחומים וההיבטים השונים שיש על אדם בתחום של ריפוי בעיסוק, הטיפולים נדרשים להיות יצירתיים מהרגיל ולדעת להכווין את המטופל לדרך הנכונה בצורה שמתאימה לו באופן ספציפי יותר מהרגיל – ניתן למצוא את הכישורים האלה במרפאות רבות, לדוגמה מרפאה בעיסוק בפתח תקווה שעוזרת בתחומים השונים.

 

למה ריפוי בעיסוק עוזר?

 

  • פעילויות הדורשות מוטוריקה עדינה

מוטוריקה עדינה זה הביטוי של תנועות קטנות ועדינות יותר מהרגיל – כמו כתיבה, ציור, גזירה, נגינה ואפילו הקלדה במקלדת. כל אלה דורשות הפעלה של מנגנונים עדינים יותר, שכן בגסות פעולות אלה לא מתבצעות היטב. חוץ מפעולות אלה מוטוריקה עדינה קשורה גם בפעילויות יותר קבועות ושגרתיות כמו צחצוח שיניים, קשירת שרוכים ועוד – וריפוי בעיסוק עובד גם על חיזוק פעולות ויכולות אלה.

 

  • פעילויות יום יומיות

פעילויות בסיסיות קבועות שהן חלק מהשגרה הרגילה לפעמים לא מתאפשרות לאנשים מסוימים. דברים כמו רחצה, היגיינה אחרת, יכולת התלבשות ואפילו דברים כמו התנהלות בשירותים. ריפוי בעיסוק עוזר למטופלים ללמוד לבצע את פעולות אלה או אפילו להשתפר בהן.

 

  • פעילויות ויכולות חברתיות

למרות שזה נשמע כמו נושא אחר לחלוטין, חלק מהאנשים מתקשים בהבעה ותקשורות חברתיות שונות. זה יכול להיות קושי בדיבור, הבעות פנים ואפילו תקשורת פיזית או הבנה ויכולת תגובה לסיטואציות חברתיות מסוימות. בריפוי בעיסוק מטפלים בזה ועוזרים לבנות את יכולות אלה ולחדד אותן אצל אלה הדורשים זאת.

 

מתי כדאי להיעזר בריפוי בעיסוק?

אם יש תחושה או חשד שמשהו מהפעולות המוזכרות במאמר אינו כשורה, מומלץ ללכת לאבחון ולאתר את מקור הבעיה. לאחר מכן, מקרים הדורשים טיפול מהסוג שעובד על פיתוח יכולות עדינות, בסיסיות, כאלה הקשורות גם לגוף וגם להתפתחות רגשית ומחשבתית – כל אלה מתאימים להיעזרות בריפוי בעיסוק.

ריפוי בעיסוק מאפשר פיתוח של יכולות בסיסיות וחשובות לתפקוד יום יומי, פעולות חברתיות חשובות להתנהלות נוחה עם אנשים וכמובן יכולות כתיבה, ציור ונושאים דומים נוספים שחשובים להתפתחות ויצירתיות.

 

לסיכום…

ריפוי בעיסוק זו צורת טיפול שיעילה להמון מקרים. זה חשוב לילדים שיש להם עכבות בהתפתחות אבל גם משמעותי מאוד לטיפול בשלל הגילאים, במקרים שונים אבל הכרחיים. הטיפולים בדרך כלל מתעסקים בלמידה ושיפור של יכולות שמאוד חשובות לתפקוד הבסיסי והקבוע.

רפוי בעסוק

תוכן עניינים