מה ההבדל בין עצמאי , תשוש, תשוש נפש, סיעודי, סיעודי ומורכב

כאשר מגיעים למצב שבו אנו נתקלים לראשונה במושגים אלו כנראה שאו שאנחנו בעצמנו הגענו למצב הזה או שאחד מבני משפחתנו הגיע לאחד מהמצבים האלה. אך לפני הכל צריך לעשות סדר משום שלכל הגדרה למצבו של האדם יש השלכות הן במישור הכלכלי והן במישור הבריאותי ולכן צריך ללמוד את הרקע לכל הגדרה לפני שניגשים לגופים הרלוונטיים לעזרה או למימון.

 

עצמאי עד לתשוש

עצמאי, על פי ההגדרות המופיעות היום בקריטריונים, זהו אדם אשר יכול לקיים את שיגרת חייו כמעט ללא כל עזרה מבחוץ. הוא בדרך כלל יכול להסתדר לבד בניקיונות הבית, בישול, להיכנס לשירותים ולאמבטיה ללא עזרה. כמו כן יכול לקחת כדורים ללא בלבול מצידו. אדם המוגדר כעצמאי יכול להתגורר אפילו בבית אבות ועדיין הגדרתו לא משתנה. אדם המוגדר תשוש זהו אדם אשר צלול בדעתו ברוב המקרים וזקוק לעזרה מועטה כמו למשל, במתן לקיחת כדורים, עזרה ברצחה באמבטיה, עזרה בניקיון הבית או בישול.

 

תשוש נפש וסיעודי

תשוש נפש זהו אדם אשר סובל מירידה קוגניטיבית ניכרת כמו בעיות זיכרון כמו חוסר זיהוי פנים ואפילו חוסר זיהוי והכרה של בני משפחה קרובה אדם תשוש נפש זקוק לעזרה במטלות הבית כמובן ואף הוא יכול להזדקק בעזרה באכילה רחצה ועוד. יחד עם זאת ישנם מקרים שאדם אשר מוגדר תשוש נפש יכול לסבול מחוסר התמצאות במרחב ובזמן אבל מסוגל לאכול לבדו לכן יש צורך כמובן באבחון על ידי אנשי מקצוע מתאימים. כמו כן אדם אשר מוגדר סיעודי זהו אדם שזקוק לכל עזרה אפשרית ואף לעזרה צמודה כמו מטפל או מטפלת צמודה לאורך כל היממה.

 

סיעודי מורכב

אדם שמוגדר סיעודי מורכב זהו אדם אשר חייב טיפול במשך כל שעות היממה אך יחד עם זאת אינו מדרש להתאשפז בבית חולים. לכן לאדם סיעודי מורכב יקבל כמעט ללא בעיות אישור של העסקת מטפלים סיעודיים זרים. ניתן לראות את הקריטריונים של אדם אשר נקראה סיעודי מורכב כמו למשל פצע לחץ בדרגה 3-4, חולים אונקולוגיים או אנשים הזקוקים לעירוי כל כמה שעות.

 

לסיכום

כדאי לנו להבין את משמעות כל הגדרה כדי נוכל לשאול את השאלות הנכונות כשאנחנו מדברים עם אנשי המקצוע בתחום. כמו כן חשוב לזכור שכל אדם הוא אינדיבידואל וכל אדם שונה מהאחר וזהו לא מדע מדויק ותמיד יש "תחום אפור". הגדרות אלו נועדו להיות קווים מנחים של אנשי המקצוע כדי שאלה יוכלו לעזור למטופל לקבל את הטיפול הנכון עבורו.

מעבר לטיפולים הרפואיים צריך להבין שלהגדרות אלו יש גם השלכות כלכליות. כמו למשל, אדם אשר נקרא – עצמאי יכול להיות בבית אבות ולא לקבל השתתפות מטעם גוף כלשהו ולעומת זאת אדם המוגדר סיעודי, יקבל עזרה כלכלית.

רק בריאות!

מטפלים זרים

תוכן עניינים