בית בד להכנת שמן זית בריא במיוחד

בימי המבול, כשנוח נכנס לתיבה והמים החלו לרדת, הוא ניסה לחפש סימן כדי לאות האם הארץ כבר יבשה ואפשר לצאת. הוא שלח את היונה החוצה בכדי לראות האם יש אפשרות להוציא את בני האדם והחיות ששהו על התיבה אל היבשה. בתחילה חזרה היונה בלי כלום, אך בפעם השנייה שהיא התעופפה החוצה, היא הביאה איתה בחזרה ענף של עץ זית. מאז, הפכה יונה עם עלה של זית לסמל השלום והזיתים קיבלו את מקומם הנכבד בהיסטוריה כפרי של כבוד. ולא רק הזיתים עצמם תפסו את מקומם הנכבד. גם השמן המופק מהם נחשב לשמן בריא, מזין וכזה שכל אחד צריך להוסיף לתפריט שלו. אבל איך הוא בעצם מופק ואיך זה מתחיל? הפרטים שכדאי להכיר.

שמן זית – מאחורי הקלעים

איסוף הזיתים וניקיונם

השלב הראשון הוא כמובן איסוף הזיתים במסיק והניקיון שלהם מל הפסולת שהצטברה עליהם. שאריות עפר, חרקים וסלעים – את כולם ניתן לסלק על ידי הפעלת מפוח על יבול הזיתים וכך להביא את הזיתים למצבם המיטבי לפני הסחיטה.

זיתים שחורים

ריסוק וערבול הזיתים

כעת, יש לקחת את היבול שנמסק ולהתחיל לרסק אותו. בעזרת הריסוק ניתן להפריד בין הגלעינים לבין הפרי עצמו ולהקל על תהליך הסחיטה. לאחר סיום ההפרדה והריסוק יש לערבל את הזיתים באופן קבוע, כך שבסופו של דבר שמן זית יוצא מהם ופסולת הזיתים אינה מתקדמת עם תהליך הערבול. לאחר הסיום יש להפריד בין השמן שנוצר לבין הפסולת. את פסולת הזיתים יש לאחסן לעוד תקופה של שלושים ימים, עד שהשמן עצמו צף למעלה והפסולת נותרת בתחתית כלי האחסון.

עבודת בית הבד בימים עברו

לפני עשרות שנים היו משתמשים רק בבתי בד מסורתיים. קורת עץ גדולה המעוצבת בצורה גלגל הייתה נוסעת על גבי אבן אחרת ומועכת את הזיתים וכך מפיקה שמן בצורה מיטבית. קורץ העץ כונתה "בד" ומכאן קיבל בית הבד את שמו. את האבן העצומה היה ניתן לגלגל רק באמצעות הפעלת כוח. לרוב היה מדובר על בהמת עבודה, אך היו כאלה שהשתמשו באנרגיית הרוח, המים או אפילו בעלי בית הבד עצמו. לאחר הסחיטה היו משתמשים במים כדי להפריד בין הזיתים לפסולת וכך מפיקים את המרב מן השמן עצמו.

בית הבד המודרני

כיום ישנן מכונות שעושות את העבודה ואין כבר צורך באבנים. במכונות אלו מכניסים מצד אחד את היבול ממסיק הזיתים ומתחילה העבודה. הזיתים עוברים תהליך כבישה קרה – לכל אורך הזמן הטמפרטורות לא עולות מעל 30 מעלות כדי לשמור על כל הערכים התזונתיים שלהם. לאחר סיום הסיבוב במכונה, ללא צורך במים או בחומרים אחרים, נפרדת פסולת הזיתים מן השמן שהופק והוא נארז בבקבוקים בצידה השני של המכונה, ללא צורך בהפעלת מאמץ על ידי מפעיל המכונה או בעלי בית החרושת, בניגוד לבתי הבד בימים עברו.

 

תוכן עניינים