אלו צמחים יעזרו לכם נגד דיכאון

להרבה אנשים קרה שהיה להם יום לא מוצלח, שגרר תחושות לא נעימות, חוסר כוח ומצב רוח רע שהוביל לכך שאין כוח לצאת מהמיטה ולראות אף אחד. כמובן, שלא בכל פעם שאנו חווים תחושות כאלו, מדובר בדיכאון קליני המצריך טיפול. אז מה ההבדל, וכיצד מטפלים בדיכאון?

מה זה דיכאון?

דיכאון הפך לתופעה נפוצה ותדירותו אף עולה בשנים האחרונות. כך, ישנה הערכה שסוברת כי אחד מכל חמישה אנשים סובל, סבל או יסבול מדיכאון. דיכאון קליני, הנקרא גם "דיכאון מג'ורי" מלווה בסימפטומים שונים בין בני אדם. לפי ההגדרה, אדם העונה על חמישה קריטריונים מתוך תשעה, סובל מדיכאון. בין התסמינים מצויים: מצב רוח רע לאורך מרבית היום וכמעט בכל יום, חוסר הנאה בפעולות שגרמו לאותו אדם הנאה בעבר באופן משתמשך, שינוי קיצוני במשקל ללא התכווננות לכך, שוני בשינה – שינה שעות מרובות מהרגיל או להפך, קושי בהירדמות ושינה פחותה, שינוי במוטוריות – בין אם תזוזתיות יתר או תזוזה איטית מהרגיל, עייפות במשך מרבית היום , ריכוז מופחת, מחשבות טורדניות על פחדים ומוות ועוד.

כדורים

איך מטפלים בדיכאון?

דרך הטיפול הרווחת היום לטיפול בדיכאון הינה לקיחת כדורים, שלרוב מעלים את רמת הסרוטונין במוח ובכך עוזרים להתגבר על הסיכון בשילוב עם טיפולים רגשיים (טיפול פסיכולוגי, CBT ועוד). בנוסף, ישנן דרכי טיפול אלטרנטיביות טבעיות.

אחת הדרכים הטבעיות היא שינוי תזונה, למשל הגברת צריכת אומגה 3 –  מעבר לסגולותיו הבריאותיות, נמצא כמשפיע על דיכאון. אמנם, זו אינה דרך טיפל לדיכאון בדרגה חמורה. אומגה 3 אינה תרופה בלעדית לדיכאון, אלא מסייעת בלבד, וניתן לקחת אותה יחד עם טיפול תרופתי אחר.

דרך נוספת טבעית לטיפול בדיכאון הינה על ידי צמחי מרפא לדיכאון. כך למשל, ישנם צמחים שונים שמקלים על הדיכאון ותסמיניו.

איזה צמחים עוזרים לדיכאון?

ראשית, חשוב לזכור שאמנם לא מדובר בתוספים שמצריכים מרשם מרופא, אך בכל אופן כדאי להתייעץ עם איש מקצוע כדי להתאים את צמח המרפא הטוב ביותר שמתאים אליכם באופן אינדיבידואלי (למשל בהתאם לתרופות אחרות שאתם לוקחים ועוד). ניתן לדמות זאת לאינטרקום לעסקים קטנים, כשאתם בוחרים את הצמח המתאים לכם, לפי הצורך לשמו הגעתם. הנה כמה צמחים שנמצאו כמסייעים להתמודדות עם דיכאון:

היפרקום –  צמח ההיפרקום הוא צמח מרפא אשר ככל הנראה מפחית אנזים במוח הגורם להגברה של סרוטונין ודופאמין המפחיתים את תסמיני הדיכאון. ניתן לקחת היפרקום בתצורה של תמיסה נוזלית.

אשווגנדה – הצמח מגביר את יכולת האדם, הסובל מדיכאון, להתמודד עם לחץ. פעמים רבות משתמשים באשווגנדה כדי להרגיע, לשפר זיכרון, להעלות את מצב הרוח, להוריד רמות חרדה ועוד. לאחרונה עולה ההנחה, כי ייתכן שהצמח מסייע בהקטנה של קורטזול, מה שמעלה את יכולת ההתמודדות עם לחץ ומפחית את תופעות הלוואי הנלוות לכך – משפר את איכות השינה, מוריד את רמת הדיכאון ועוד.

תוכן עניינים