8 תסמינים של אנדומטריוזיס שחייבים להכיר

לפי נתונים סטטיסטיים כ-10% מכלל הנשים סובלות ממחלת האנדומטריוזיס הנפוצה בעיקר בקרב נשים בשנות ה-20-40 של חייהן. המחלה מלווה בתסמיני כאב, דימום, הפרעות במערכת העיכול ואף מצב נפשי ירוד.

מזדהה עם הנאמר? כיצד תוכלי להבדיל בין כאבי מחזור רגילים לסימפטומים המעידים על קיומה של המחלה? לפניך מדריך להכרת תסמיני האנדומיטריוזיס ולהבנת משמעות התופעה הפתולוגית.

 

לא נעים להכיר: אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס היא מחלה דלקתית גניקולוגית המוגדרת בעולם הרפואה כמחלה כרונית. המחלה תלוית ההורמון אסטרוגן המשפיע על גדילת תאים מחוץ לרחם המדמים את תאי רירית הרחם (רקמה המצפה את הרחם מצידה הפנימי). שמה של המחלה מעיד על אופייה: הלחם של המילים "אנדו" ו-"מטריום" שפירושן: פנים ו-רחם.

האזורים בהם גדלים התאים העודפים הם: בשחלות, בחצוצרות ובאזורים נוספים באגן ובחלל הבטן.

 

תסמיני האנדומטריוזיס

כיצד ניתן לזהות נוכחות של מחלת האנדומטריוזיס? להלן מספר תסמינים האופייניים למחלה אותן תוכלי לזהות בקלות:

  1. כאבים חריפים באזור הרחם לפני תחילת הווסת ובמהלך הדימום החודשי. כאבים אלו חזקים ועוצמתיים יותר מכאבי המחזור הרגילים ועלולים להקרין גם לכיוון הגב התחתון והגפיים התחתונות.
  2. אורך זמן דימום וסתי ארוך מהמקובל.
  3. בתקופת קדם הווסת, במהלכה ואף לאחריה הופעת הפרעות עיכול שונות כגון: שלשולים, עצירות, כאב בזמן יציאה, כאבים ולחץ על אזור פי הטבעת ודימום רקטלי.
  4. עייפות מוגזמת בצורה כרונית.
  5. כאבים עמומים באזור האגן ותחושת רגישות.
  6. כאבים בזמן מתן שתן ותכיפות מתן שתן בעיקר בתקופת הווסת.
  7. קושי להיכנס להריון.
  8. תנודות במצב הרוח ודיכאון.

 

אנדומטריוזיס – תהליך התפתחות המחלה

האנדומטריום – רקמה הרירית שמקומה בתוך הרחם – גדלה מחוץ לרחם באיברי רבייה נשיים שונים. בזמן דימום הרקמה אין לדם דרך מוצא מהגוף שלא בדומה לדימום הווסתי הנפלט החוצה דרך הנרתיק. הדימום הבלתי מווסת עלול לגרום להידבקות איברים סמוכים לרקמה המדממת וכן להופעת ציסטות בשחלות. בנוסף, תיתכן היווצרות צלקת סביב לרקמת האנדומטריום.

תיאוריות רפואיות שונות גורסות כי ייתכן והסיבה למחלה היא היפלטות של דם ווסתי ותאי רירית לחלל האגן. התאים עוברים שונים ובהמשך מגיבים לשינויים הורמונליים שונים ומדממים בעת הווסת. בעקבות שינוי מיקום התאים מהרחם אל חלל הבטן, מתפתחת מחלת האנדומטריוזיס. לקבלת מידע על אנדומטריוזיס לחצי כאן.

 

השאלה המהותית: למה זה כל כך כואב?

גורמי הכאב נובעים מ-2 סיבות:

  1. כל רקמת אנדומטריום ואף זעירה מייצרת פרוסטגלנדין – חומר המופרש ברקמות העוטפות את הרחם האחראי על התכווצות הרחם וחלק מכאבי המחזור. כאשר מופרש פרוסטגלנדין מחוץ לרחם הוא גורם לכאבי האנדומטריוזיס.
  2. אנדומטריוזיס היא מחלה שבה מתפתח תהליך דלקתי סביב הנגעים באגן הנשי. הדלקת הינה הגורם לכאבים החריפים ולהידבקויות הרקמה הנגועה לאיברים סמוכים.

 

אנדומטריוזיס – אפשר לטפל בזה

סובלת מתסמיניה של האנדמטריוזיס? אחת לחודש תוקפים אותך ייסורי איוב? אין כל סיבה שתסבלי! כיום ישנן מספר שיטות להקלה ולמניעת תסמיני המחלה באמצעים הורמונליים, כירורגיים וטבעיים. צרי עוד היום קשר עם מרפאת בריאת ויצירת תכנית טיפול אופטימלית עבורך – יש חיים אחרי האנדומטריוזיס.

 

תוכן עניינים