כל מה שלא ידעתם על פוביות

ש1 מתוך 10 יחוו פוביה מסוימת אשר לרוב מלווה בתחושות מוגזמות ולא פרופורציונאליות, ולכן אנשים אשר סובלים מפוביות ישקיעו לרוב מאמץ רב בהימנעות מחשיפה לפוביה במשך שנים רבות ולעיתים כל חייהם. כל מה שלא ידעתם אודות פוביות – במדריך המקיף הבא.

 

מהי פוביה?

פוביה מוגדרת כפחד קיצוני ועקבי ממצב או מדבר מסוים. תחושת הפחד יכולה להגיע באופן גופני כמו קושי לנשום, רעד, זיעה קרה, דופק מהיר ועוד. בנוסף, תחושת הפחד יכולה להתבטא גם במחשבות טורדניות אשר חוזרות שוב ושוב, בקונוטציה שלילית. מדובר בהפרעת חרדה, ולכן יש לטפל בפוביה באופן ממוקד.

מהן הסיבות להופעה של פוביות?

קהילת הפסיכולוגים והפסיכיאטרים מנסים זה שנים רבות להבין את הסיבות לפוביה, ועד היום אין סיבה אחת מרכזית. חלק מהפסיכולוגים סבורים כי המקור של הפוביה נובע מתוך טראומה או חשש אשר התרחש אצל האדם בילדות או באירוע אשר חווה, אולם לא ניתן לומר באופן ברור מדוע אנשים סובלים מפוביות אשר לעיתים יכולות להופיע גם בגילאים מבוגרים. ישנן לא מעט גישות אשר גורסות כי חשיפה לאנשים עם פוביות יכולה לעודד פוביות, וכן הפקטור המשפחתי. למעשה, חוקרים מצאו כי לאנשים אשר אחד או יותר מבני המשפחה סובל מפוביה, הסיכוי שלו לסבול מפוביה זהה עולה באופן משמעותי.

מהם סוגי הפוביה הנפוצים?

מאחר ומדובר בהפרעת חרדה, ישנם סוגים רבים של פוביות: פוביה מבע"ח, פוביה מסביבה טבעית ופחדים אשר קשורים בבדיקות רפואיות, פחדים ממצבים חברתיים או שהייה במקומות סגורים וכן מגוון רב של פחדים אחרים כמו פוביה ממאכלים מסוימים, רעשים, צבעים ועוד. סוגים נפוצים של פוביות ספציפיות: ליצנים, מקומות גבוהים, רופאי שיניים, פוביה ממצבים חברתיים, אגורופוביה, חרקים בשנים האחרונות המודעות הציבורית לגבי פוביות עלתה, וזאת לאור סדרות אשר הציגו אנשים מכל רחבי העולם אשר הציגו קשת רחבה של פוביות אשר רוב הציבור לא הכיר, ולכן חשוב לזכור כי כל פוביה, גם היא נשמעת מוזרה למדי יכולה להשפיע באופן משמעותי על חייו של אדם, ולכן המרכיב הטיפולי הוא חיוני.

כיצד מטפלים בפוביות?

החלת מגבלות שונות על אורח חיים יכולים ליצור מצוקה וייאוש, ולכן ההימנעות יכולה לגזול זמן ומאמץ. לכל פוביה יש את ההגבלות שלה, ואף יכולה להיות מסוכנת כמו הימנעות מבדיקת דם. משום כך, קבלת טיפול בעבור פוביות הוא חיוני ואף הכרחי, וזאת מתוך מטרה להבין את מעגל הפוביה ולשבור את המעגל, לצורך יצירת אורח חיים נורמטיבי אשר טיפול CBT הוא טיפול התנהגותי-קוגניטיבי אשר מותאם לכל מטופל ולפוביה שלו, ומדובר בהליך אשר במסגרתו לומד המטופל כיצד לשבור את מעגל הפוביה ואף להתגבר עליה באמצעות רכישת כלים התנהגותיים ומחשבתיים. לקבלת מידע נוסף אודות טיפול בפוביות, חייגו למספר 03-5730282.

תוכן עניינים