שיקום פה ולסת

שיקום הפה הוא תחום מומחיות ברפואת שיניים, באמצעותו ניתן לסייע למטופלים שמצב השיניים שלהם ירוד, עד לא קיים.

הטיפול מאפשר שחזור של שיניים, כדי לאפשר למטופל לחזור לתפקוד מלא ותקין ברמה גבוהה.

טיפול זה כולל טיפולים פשוטים כמו סתימות וכתרים וכן טיפולים מורכבים כמו השתלת שיניים, פתרון בעיות סגר, טיפול במפרקי הלסת ועוד.

חושבים שאתם זקוקים לטיפול שיקום הפה? מה עוד חשוב שתדעו?

 

האם כל רופא שיניים יכול לעסוק בשיקום הפה?

רופא שיניים העוסק בתחום שיקום הפה נדרש למומחיות ולהכשרה מיוחדת במגוון תחומים הנכללים בהגדרה הכללית של טיפולי שיניים.

הוא עשוי להזדקק לסיוע של אורטודנט לצורך הענקת מעטפת טיפולים מלאה ומקצועית למטופלים מסוימים והוא נדרש לרמה מקצועית גבוהה ביותר כדי לבצע עבודה זו כראוי.

במילים פשוטות – לא כל רופא שיניים יכול לעסוק בשיקום הפה, אלא מומחים לשיקום הפה בלבד.

גם אם אתם מתכננים טיפול שיניים מורכב אחר, שאינו נכנס להגדרה הרגילה של שיקום הפה, כדאי לקבל חוות דעת של מומחה לשיקום הפה לפני תחילת הטיפול.

 

שלבי העבודה של מומחה לשיקום הפה

השלב הראשון והחשוב של טיפולי שיקום הפה הוא תכנון.

הרופא צריך להיות מסוגל לאבחן באופן מדויק את מצב הפה והלסת, להכיר היטב את הפה של המטופל, את הבעיות ואת הקשיים האפשריים להמשך הטיפול.

לאחר מכן הוא יוכל לתכנן את המשך הטיפול, תוך שימת דגש מיוחד על אסתטיקה ועל נוחות השימוש בפה לאחר תום הטיפול.

לבסוף, הוא יכול להתחיל בעבודת השיקום, תוך שהוא מתמקד במתן שחזור תפקודי ואנטומי באזור הפה והפנים.

 

מי צריך טיפול שיקום הפה?

אנשים הנזקקים לטיפול שיקום הפה הם אנשים שאיבדו חלק ניכר מהשיניים, שנפגעו פגיעה קשה בלסת ובחניכיים מסיבות שונות כמו תאונה, מחלה, או הזנחה.

פגיעה חמורה בתפקוד הפה והפנים עלולה להגביל במידה ניכרת, עד כדי נכות, את יכולתו של המטופל לאכול, לדבר, לתקשר ואף ליצור קשרים חברתיים ולכן זוכים להתייחסות מיוחדת ולחשיבות גבוהה במיוחד.

לכן, לצורך טיפול ראוי, צריך הרופא המטפל לעמוד בקשר עם מומחים נוספים מתחומים כמו כירורגיה פה ולסת, כירורגיה פלסטית , אורתודונטיה, רפואת שיניים משמרת, אונקולוגים (במקרה של פגיעה בעקבות מחלת הסרטן) ולעיתים אף מטפלים בתחום בריאות הנפש.

 

מה עושים בתהליך שיקום הפה?

שיקום הפה הוא תחום רחב המתייחס לטיפול במקרים שונים ומגוונים של פגיעה בפה ובלסת ולכן שיטות הטיפול שונות ומגוונות, אך לרוב מדובר על שיקום שיניים חסרות, או הרוסות ולכן הטיפולים המקובלים בתחום כוללים בין היתר שחזור שיניים, התאמת כתרים, ניתוחי לסת, ציפוי לשיניים, השתלת עצם, השתלת שיניים, הרמת סינוס, השלמת שן שבורה ועוד.

 

לסיכום

שיקום פה ולסת הוא תחום מגוון ומורכב שנותן מענה למגוון בעיות חמורות בשיניים ובפה. חשוב לוודא שרופא השיניים שלכם מוסמך לביצוע הפעולות הנדרשות בפה שלכם לפני תחילת הטיפול ולזכור שטיפול זה עשוי להימשך על פני פרק זמן ניכר ואף לשלב מומחים נוספים מתחומים מקבילים.

 

מיטת טיפולים

תוכן עניינים