פסיכולוג או פסיכיאטר – מה הבדל

פסיכולוגיה ופסיכיאטריה – זה נשמע דומה, ואכן שני התחומים נושקים זה לזה ביותר ממובן אחד. גם פסיכולוגים וגם פסיכיאטרים מטפלים במצבים נפשיים שונים. יחד עם זאת, יש הבדלים בין שני התחומים. לכל אחד מן המקצועות הללו נדרש רקע אקדמי שונה והתמחות שונה ולכל מקצוע יש תפקיד שונה בתוך התהליך הטיפולי.

 

פסיכולוגיה לעומת פסיכיאטריה

פסיכיאטריה היא ענף ברפואה שעוסק בטיפול בהפרעות רגשיות ובהפרעות התנהגות שונות באמצעות תרופות ופסיכותרפיה. פסיכולוגיה היא ענף שמקורו בפילוסופיה ועוסק בנפש ובהתנהגות של בני האדם. לפסיכולוגים אין היתר לרשום תרופות למטופלים שלהם, אך לעיתים קרובות הם יפנו מטופלים לפסיכיאטר כדי למקסם את תוצאות הטיפול השיחתי בעזרת שילוב של טיפול תרופתי.

לפסיכיאטרים יש תואר ברפואה וארבע שנות לימוד נוספות בפסיכיאטריה. במהלך הטיפול הפסיכיאטר משוחח עם המטופל, מאבחן את הבעיה ונותן טיפול תרופתי או טיפולים אחרים כדי לטפל בהפרעות רגשיות שונות.

בכדי שאדם יהפוך לפסיכולוג קליני, לעומת זאת, עליו לעבור מסלול שונה שאורכו כאחד עשרה שנים הכולל לימודים אקדמאיים מתקדמים והתמחויות מעשיות.

 

מה קורה אצל הפסיכיאטר?

פסיכיאטרים מוסמכים לאבחן מצבים נפשיים באמצעות ביצוע של הערכות שונות, כולל בדיקות מעבדה במטרה לשלול מצבים רפואיים אחרים. ברגע שיש אבחנה, פסיכיאטר יכול להפנות את המטופל לטיפול פסיכולוגי מתאים ולרשום תרופות שיכולות להקל על המצב, למשל תרופות אנטי דיכאוניות או אנטי פסיכוטיות, מייצבי מצב רוח או כדורי הרגעה, בהתאם לאופי הבעיה. לאחר מכן, ממשיכים במעקב קבוע שמטרתו ניטור המצב וצמצום תופעות לוואי תרופתיות.

 

מה קורה אצל הפסיכולוג?

אנשי טיפול רבים ידמו שימוש בכדורים פסיכיאטריים לקביים או גלגלי עזר שיכולים לעזור למטופל להגיע למצב שהוא בשל לטיפול פסיכולוגי ולשיפור החיים שלו. אנשים ששקועים בדיכאון כבד או במצבים פסיכוטיים חריפים, יזדקקו לייצוב תרופתי לפני שיוכלו להתחיל בתהליך השיקומי שלהם באופן יעיל.
טיפול פסיכולוגי נעשה בדרך כלל בישיבה, או כשהמטופל שוכב על ספה. במהלך הטיפול משוחחים על נושאים שונים שמטרידים את המטופל. במהלך השיחה המטפל יעזור למטופל לזהות את הסימפטומים שמגבילים אותו בחייו וילמד אותו כלים להתמודדות יעילה איתם. טיפול פסיכולוגי יכול להיעשות בפגישה אחד-על-אחד עם המטופל, באמצעות טיפול זוגי או משפחתי או בטיפול קבוצתי.

 

איך לבחור בין פסיכולוג לפסיכיאטר

– כדאי לשקול פניה לפסיכיאטר במצבים מורכבים שמצריכים תרופות כמו דיכאון חמור, סכיזופרניה או הפרעה ביפולרית.

– אם אתה עובר תקופה מורכבת ואתה מעוניין להבין טוב יותר את המחשבות וההתנהגויות שלך, כדאי לפנות לפסיכולוג.

– כדאי לזכור שמגוון בעיות נפשיות נפוצות כמו דיכאון או חרדות דורשות שילוב בין טיפול תרופתי לטיפול פסיכולוגי – במקרים כאלה כדאי להיות במעקב של פסיכולוג וגם של פסיכיאטר.

 

לסיכום, על אף הדימיון ביניהם, פסיכיאטריה ופסיכולוגיה הם שני מקצועות שונים שדורשים השכלה שונה. פסיכיאטר רשאי לרשום תרופות ופסיכולוג לא. בין אם אתם בוחרים ללכת לפסיכולוג או לפסיכיאטר, חשוב ללכת לאדם מקצועי בעל ניסיון רלוונטי ורישיון.

לפרטים נוספים כנסו: https://matzpen.co.il.

פסיכולוג

תוכן עניינים