3 סיבות בריאותיות שיקנו לך פטור ממס הכנסה

החבות במס הכנסה בישראל חלה באופן דיפרנציאלי ומבוססת על מאפייניו ונתוניו המסוימים של כל נישום.

נטל המס מושפע מנתונים כגון מגדר, הורות לילדים, הורות יחידנית ובין היתר גם נכות. המונח נכות מתייחס לטווח רחב של ליקויים גופנים.

במקרים מסוימים, אותם ליקויים בריאותיים עשויים לזכות את הנישום בפטור ממס הכנסה.

 

מנגנון הפטור ממס בשל בעיה בריאותית

מתן פטור ממס הכנסה בשל בעיה בריאותית מוסדר בסעיף 9(5) לפקודת מס הכנסה. סעיף זה מונה מספר מקרים בהם אדם הסובל מבעיה רפואית, יהיה זכאי לקבלת פטור ממס הכנסה. מידת הזכאות בפטור, נגזרת מדרגת הנכות הרפואית של הנישום ואורך תקופתה.

לשם כך, אותו אדם נדרש להופיע בפני וועדה רפואית לפטור ממס הכנסה, כאשר במסגרת הדיון בה, תיקבע דרגת נכותו. קביעה זו תתבסס על מסמכים רפואיים מטעם הנישום ובמקרים מסוימים גם ביצוע בדיקה גופנית על ידי רופא הוועדה.

 

השפעת החלטת הוועדה הרפואית על גובה הפטור

במידה שדרגת הנכות היא מעל 90% ולמשך תקופה של 185 יום לפחות, יהיה זכאי הנישום לפטור עד גובה הכנסה מסוים. תקופה הנמוכה משנה מזכה בפטור עבור הכנסה חודשית של כ- 6,100 ₪ ואילו תקופת נכות של שנה ומעלה מזכה בפטור עבור הכנסה חודשית של כ- 51,000 ₪. הנכות הרפואית נקבעת בשל מגוון רחב של מחלות וליקויים הנקובים בתקנות הביטוח הלאומי.

 

1 – פטור בשל סכרת

מחלת הסכרת בקרב מבוגרים היא מחלה שהשפעתה נעה על טווח שבין פגיעה מועטה באיכות חייו של החולה ועד לקושי ממשי בתפקוד יומיומי. תקנות הביטוח הלאומי מאפשרות לקבוע דרגת נכות גבוהה עבור מי שהוא חולה סכרת. זאת, במידה שמחלתו גרמה לשלושה סיבוכים לפחות באחד או יותר מאיברים המוגדרים איברי מטרה הכוללים את העיניים, הכליות, כלי הדם ומערכת העצבים.

 

2 – פטור בשל מחלת לב

אדם הסובל ממחלה לבבית, עשוי לזכות בפטור ממס, ככל שמחלתו משפיעה באופן ניכר על מידת תפקודו. בין המחלות המקנות אחוזי נכות גבוהים ניתן לציין מחלות בשריר הלב, דלקות חריפות של קרום הלב, מחלות לב מסתמיות ומחלות לב כליליות.

 

3 – פטור בשל נכות נפשית

תקנות הביטוח הלאומי מתייחסות לא רק לליקויים גופניים אלא גם לליקויים נפשיים. כך למשל, עשוי אדם הסובל מסכיזופרניה, הפרעות נפשיות אורגניות והזיות, עשוי לזכות לפטור ממס. זאת, בהתאם למידת השפעתה של המחלה, השלב בו היא נמצאת והאם היא מורכבת מליקוי בודד או מספר ליקויים מצטברים.

 

פטור ממס בגין נכות רפואית – הטבה גבוהה במיוחד

הטבת המס עבור מי שסובל מנכות רפואית עשויה לזכות אותו בסכומים גבוהים מאוד מדי שנה. הטבה זו חלה על סוגי מחלות שונות ומגוונות, בהתאם לקביעת הוועדה הרפואית לפטור ממס הכנסה. בשים לב להיקף ההטבה, מוטב להתכונן כראוי להופעה בפני הוועדה. לשם כך, מומלץ להסתייע באיש מקצוע העוסק בתחום.

דולרים

 

תוכן עניינים