5 סוגי סרטן המוח ואיך לטפל בהם

לצערנו, ישנם הרבה סוגים של גידולים במוח ובמרבית המקרים הגידולים נקראים לפי השם של סוג התאים או שם האיזור במוח.

הגידולים יכולים להיות ממאירים או שפירים וכמו וכן יכולים להיות גידולים ראשוניים המתפתחים ישירות מתאי המוח הם גידולים שניוניים- תאים סרטניים מאיבר אחר הגיעו למוח והתרבו שם.

מרבית הטיפולים לסרטן לאחר ניתוח להסרת הגידול זה הקרנות וכימותרפיה.

 

סוגי סרטן המוח מוכרים וטיפולים מתאימים

סוג הסרטן פירוט ומקור הגידול טיפולים נפוצים
מנינגיומה מקורו בקרום המוח, כאשר מדובר על הגידול השפיר הנפוץ ביותר. הגידול צומח מתוך הקרום ולא כחלק ממנו ובכך מוביל ללחץ על רקמת המוח. מכיוון שמדובר על גידול שפיר ניתן להסירו בניתוח. בעל 3 דרגות.

 

אם הגידול ממאיר אז לאחר הניתוח מבצעים הקרנות.
שוונומה וסטיבולארית גידול שפיר עם קצב גדילה איטי. מקורו מהמעטפת של העצב הקרניאלי השמיני. ניתוח ולאחר מכן רדיותרפיה ורדיו כירורגיה- SRS.
נוירוציטומה גידול שמופיע בדרך כלל בין העשור השני לרביעי ומקורו בקירות של החדרים של המוח והמחיצה. כריתה בדרך כלל מספיקה אך לפעמים עושים גם הקרנות- רדיותרפיה.
קרניו-פרינגיומה גידול תוך גולגולתי שמתפתח במרבית המקרים ליד ההיפופיזה (בלוטת יותרת המוח) ניתוח ומתן הורמונים מכיוון שפעילות ההיפופיזה נפגעת.
מדולובלסטומה מיקומו במוח הקטן והוא השכיח ביותר אצל ילדים, נדיר מאד אצל מבוגרים. טיפולי קרינה לילדים מעל גיל 3 וכימותרפיה. מבצעים לאחר ניתוח להסרת הגידול.

 

גליומות- קוצה נפרדת של סרטן במוח

מדובר על גידול שמקורו מתאי גלייה-התאים שתומכים ושומרים על תאי העצב של המוח וחוט השדרה, כאשר יותר מחצי מהגידולים הראשוניים הם גליומות. ישנם מספר סוגים של תאי גלייה ובהתאם לכך סוגים של גליומות, כאשר הנפוצה ביותר היא האסטרוציטומה, שלה 4 שלבים שקובעים עד כמה הגידול אלים. גידול מהשלב הראשון יופיע לרוב אצל ילדים עם סיכויי החלמה גבוהים לאחר ניתוח+ טיפול בקרינה. השלב הרביעי והאלים ביותר נקרא גליובלסטומה מולטיפורמה GBM, כאשר לאחר הניתוח משלבים גם טיפול כימותרפי בנוסף להקרנות וגם טיפול עם Optune.

 

גידולים נוספים

כאמור, סרטן במוח יכול להתפתח מכל סוג תא שקיים במוח ולכן פרט למה שהוזכר כאן ישנם עוד סוגים נוספים כמו: סרטן DNT, סרטן המנגיובלסטומה, לימפומות שיכולות להתפתח במוח, גידולים בבלוטת האצטרובל ובהיפופיזה. הטיפולים דומים בכל הגידולים: ניתוח ולאחר מכן שילוב של הקרנות עם כימותרפיה ולפעמים רק כימותרפיה או רק הקרנות, תלוי בסוג הסרטן.

 

לסיכום

כפי שכתוב, ישנם הרבה סוגי סרטן אך ניתן לראות שפחות או יותר הטיפולים דומים ולא תמיד הפרוגנוזה טובה אפילו אם יש טיפול. בנוסף לטיפולים הסטנדרטיים ישנם גם טיפולים ביולוגיים שונים ועולם הרפואה כל הזמן נמצא במעקב על מחקרים חדשים שבודקים טיפולים נסיוניים חדשניים עם טכנולוגיות מתפתחות.

 

ראש

תוכן עניינים