ניתוח החלפת מפרקים – מה חשוב לדעת?

הסוף לכאבים! מה הוא ניתוח החלפת מפרקים ומה קורה בתהליך ההתאוששות וההחלמה?

 

ניתוח החלפת מפרק

החלפת מפרק ברך וכמובן גם החלפת מפרק ירך הם הליכים ניתוחיים בהרדמה מלאה (לעיתים גם אזורית) אשר מתבצעים בבית החולים על ידי רופא מנתח. מטרת הניתוח היא להחליף את המפרק בגלל שנשחק ולא מתפקד כראוי, בגלל שהשחיקה לוקחת זמן לרוב הניתוחים הללו מוכרים מעולם הגיל השלישי. הניתוח מבוצע במצב שהסחוס שחוק ועל כן העצמות מתחככות זו בזו, שוחקות האחת את השנייה ובעיקר גורמות לכאב עז מאוד.

 

מתי נדרשים לניתוח?

ניתן לומר בצורה שטחית שכאשר המטופל חווה כאב חד במפרק ולא עזרה שום תרופה או לא עזר שום טיפול אחר. בפועל, הניתוח אכן מבוצע בעקבות שחיקה של המפרק וזאת יכול להיגרם מכול מיני סיבות. הנפוצה שבהן היא שחיקת הסחוסים הנקראת בשם המקצועי – אוסטאוארטריטיס (נסו להגיד את זה בעל פה…) אשר נוצרת כבר בגיל צעיר אבל מחריפה ככל שמתבגרים. נוסף על שחיקה זאת לעיתים נדרשים לניתוח גם בעקבות מחלה אחרת הפוגעת בסחוס או במקרי שבר חמורים.

 

מה מחליף את המפרק?

שאלה שעשויה להטריד אתכם ובצדק היא מה מוכנס במקום המפרק שהיה שייך לכם אך נחשק? יש כל מיני סוגים של שתלים אך בגדול מדובר בשתלים עשויים טיטניום, נירוסטה, כרום, קובלט ואפילו פלסטיק. כל שתל שונה במקצת מאחרים אך כיום אין הסכמה או הנחיה גורפת על שתל אחד שהוא יותר מיטבי.

 

לאחר הניתוח

בגלל שמדובר בניתוח רציני ובהרדמה מלאה, לאחריו נדרש המטופל להתאוששות של כמה שעות ומשם מועבר לאשפוז בבית החולים. בתום תקופת האשפוז, הנמשכת כיומיים, ישוחרר המטופל לביתו להמשך החלמה. בגלל שהוחלף המפרק אשר מאפשר את תנועת האיבר, נדרשת פיזיותרפיה לשיקום וחזרת האיבר לתפקוד מלא והיא מתחילה כבר בימי האשפוז בבית החולים.

 

החלמה

מהרגע שהמטופל חוזר הביתה משוערכת תקופת מנוחה של בערך חודש עד שניתן לחזור לתפקוד כמעט מלא, למעט פעילות עצימה וכמובן ספורט. תקופת ההחלמה הכוללת, עד חזרה לתפקוד מלא לוקחת כ-4 חודשים וכמובן שמשתנה בין מטופל למטופל. הטיפול העיקרי בתקופת ההחלמה הוא טיפול פיזיותרפיה, הן על ידי אנשי מקצוע, אך בעיקר על ידי תרגול עצמאי יומיומי ותדיר בבית. כמובן שמעבר לכך, תהליך ההחלמה כולל גם טיפול בתרופות משככות כאבים מתוך הבנה שהליך ההחלמה עדיין כואב.

ניתוח החלפת ירך לוקח כמה שעות ואחריו תישארו בבית החולים להתאוששות של כמה שעות ולאשפוז של כ-48 שעות. מרגע עזיבתכם את בית החולים תתחילו תהליך החלמה של כמה חודשים אשר ישים דגש על פיזיותרפיה על מנת לשקם את התנועה. במקום המפרק השחוק שלכם (כתוצאה ממחלה, דלקת או שבר) יהיה שתל עשוי סוג כלשהוא של מתכת אך אל דאגה! אתם צפויים לחזור לפעילות מלאה לאחר כמה חודשים.

 

צילום רנטגן

תוכן עניינים