מתי ניאלץ לבצע ניתוח בכיס המרה?

ניתוח כיס מרה הוא אחד הניתוחים הנפוצים ביותר בעולם המודרני. מיליוני אנשים מסירים את כיס המרה שלהם מדי שנה, על פי סטטיסטיקת של ארגון הבריאות העולמי (WHO). אך מעטים האנשים שבאמת מבינים מה עושה כיס המרה. או למה צריך להסיר אותה? זאת עד שתתרחש פציעה או מחלת כיס מרה, שמצריך ביקור אצל המנתח.

ניתוח להסרת כיס המרה ידוע גם בשם כריתת כיס המרה. לפעמים זה נעשה כניתוח פתוח, באמצעות חתך גדול. הסוג הנפוץ ביותר הוא ניתוח לפרוסקופי. גישה פולשנית זו משתמשת במספר חתכים קטנים, על מנת להגיע ולהסיר את כיס המרה.

 

מה זה כיס מרה?

כיס המרה הוא איבר בצורת אגס אשר ממוקם בחלל הבטן שלנו מתחת לכבד. הוא אוגר מרה, נוזל המיוצר בכבד המסייע לגוף לעכל שומן. מרה משתחררת דרך צינור המרה המשותף. זהו מבנה דמוי צינור המחבר בין כיס המרה והכבד למעי הדק.

רוב הזמן, כיס המרה עושה את עבודתו ללא בעיות. אבל כאשר זה חוסם את זרימת המרה דרך הצינורות, זה יכול לגרום לבעיות. זה יכול להוביל לדלקת וזיהום של כיס המרה. לרוב, הצינורות של כיס המרה חסומים על ידי אבני מרה.

ניתוח כיס מרה

מהן אבני מרה?

אבני מרה הן הסיבה השכיחה ביותר לניתוח הסרת כיס מרה. אבני מרה הן חומרים קטנים דמויי חלוקים שנוצרים בכיס המרה. הם מתפתחים כאשר המרה מכילה יותר מדי כולסטרול או מלח והופכת למוצקה.

אבני מרה הופכות לבעיה כשהן נודדות מחוץ לכיס המרה וחוסמות את זרימת המרה. "כאשר אבני מרה חוסמות את דרכי המרה, זה יכול לגרום לכאבי בטן פתאומיים. זה ידוע כהתקף כיס המרה. אשר גורמים לבעיות השונות של כיס המרה כגון חסימה, ודלקות מזהמות.

ניתוח כיס מרה

תסמינים של כיס מרה

פנו לרופא שלכם מיד אם יש לכ את התסמינים האלה. הם עשויים להיות סימנים לזיהום רציני או דלקת של כיס המרה, הכבד או הלבלב:
– כאבי בטן הנמשכים מספר שעות
– בחילה והקאה
– חום או צמרמורת
– צהבהבת
– שתן בצבע תה, צואה בהירה

גורמי הסיכון לאבני מרה כוללים השמנת יתר וסוגים מסוימים של דיאטות. כמו גם נטייה תורשתית להיווצרות אבני מרה, אשר מצריכות ניתוח להסרת כיס המרה.

 

האם אני צריך את כיס המרה שלי?

כיס המרה אינו נחשב לאיבר חיוני. אתה יכול לחיות בלי אחד. מרה יכולה לעבור למעי הדק דרך נתיבים אחרים. החדשות הטובות? אתם לא צריכים כיס מרה כדי לחיות, אז אם זה גורם לבעיות חמורות, הרופא שלכם ימליץ על ניתוח להסרתו. רק מומחה לכירורגיה מומלץ לניתוח כיס המרה, יכול להמליץ לכם בדיוק מה עליכם לעשות, והאם אתם חייבים לעבור ניתוח להסרת כיס המרה.

ניתוח כיס מרה

תוכן עניינים