התמודדות נשים דתיות עם מיניות וגוף לאחר החתונה

מאחר שאכן מדובר בנושא מורכב למדי, בחרנו להביא בפניכם תקציר של הספר הנקרא אישה ויהדותה בעריכת פרופ' טובה כהן. התמודדות נשים דתיות עם מיניות וגוף לאחר החתונה, בהתבסס על עבודת התיזה אשר פורסמה באוניברסיטת בר אילן, החוג למגדר.

עבור נשים באופן כללי, זמן החתונה מהווה ציון דרך משמעותי במהלך חייהן. אם מדברים על נשים דתיות בפרט, אולי אפילו דתיות חרדיות, הרי שכל הנושא של מעבר מ-חיי הרווקות לחיי הנישואין, כרוך בלא מעט שינויים שהן פשוט לא הכירו בעבר, כולל אספקטים שונים מחדר המיטות. בעוד שנשים חילוניות עשויות להגיע ליום החתונה כשהן כבר מנוסות מבחינה מינית, נשים דתיות רבות מגיעות ליום חתונתן מבלי שום רקע או התנסות מינית כזאת ואחרת. רגע לפני בחירת שמלת הכלה לחתונה, קצת מידע מעניין:

 

קיימים נושאים בציבור הדתי שהשתיקה יפה להם ולכן לא נחקרים

אין ספק, בציבור הדתי קיימים נושאים רבים שהשתיקה יפה להם, בין אם מדובר באספקטים מיניים וזוגיים של החיים, או שמא בנושאים אחרים לחלוטין. בעוד שישנם המון מחקרים שנעשו על קדושת המשפחה וטהרת המשפחה בציבור הדתי, ישנם מעט מאוד מחקרים שהתבצעו על הנושאים האלו של מערכות יחסים מיניות בתוך מסגרות נישואין דתיות.

בעבודת התיזה, אותה עבודה שעליה ביססנו את המאמר הזה, מבצעת התיזה מעידה כי בשנים האחרונות, אכן מורגשת התקדמות בכל הנושא של מחקרים בתחומים אלו, שכן בימינו, הנושא הפמיניסטי מקבל חשיבות כבר אחרת לחלוטין.

 

בשנים עברו עולם המחקר פחות העמיק בנושאי הדת השונים

אם בשנים עברו עולם המחקר לא התקרב לעולם הדת מתוך הידיעה המוחלטת שמדובר בסוג של טאבו, הרי שכיום כבר המצב הוא אחר לחלוטין וקיימת הרבה יותר פתיחות, וכן, גם בציבור הדתי. מאחר שהאינטרנט כבר התפרץ לחיי כולנו, אנשים רבים מגלים פתיחות גם בנושאים אלו מיניות בציבור הדתי.

כמובן, דבר זה גם מוביל למחקרים חדשים בתחום ולהבנה עמוקה יותר של מערכות יחסים בציבור הדתי, לפעמים דתי-חרדי. וחשוב לציין, על פי דעת רבים, אכן יש מקום למחקר בציבור הדתי בנושאים אלו. לא רק זה, יש מקום להדרכה של נשים בתהליך הזה של מעבר מ-חיי הרווקות לחיי הנישואין.

 

שלל החוויות החדשות שאישה דתייה נחשפת אליהן לאחר החתונה

מאחר שהאישה הדתייה נחשפת לשלל חוויות שהיא לא הכירה לפני היותה נשואה, במקרים רבים התהליך המיני עשוי להיות טראומתי עבור נשים מסוימות. המחקר שהתבצע באוניברסיטת בר אילן, למעשה מבוסס על ראיונות שונים עם נשים דתיות שונות, 10 במספרן.

כל הנשים הדתיות שהשתתפו במחקר, היו נשים אשר נשואות בין שנה ל-5 שנים, כאשר במהלך המחקר הן התבקשו לספר על התמודדויות שונות הכרוכות בהתנהלות בתוך מסגרת הנישואין. בעוד שתשובותיהן ומעלליהן כללו המון סיפורים מורכבים, חלקם סיפורים מורכבים מאוד, ההמלצה שלנו אליכם היא לקרוא את הספר הנקרא "אישה ויהדותה", אותו תוכלו למצוא גם בחנויות הספרים השונות. קריאה נעימה!

שמלה מעוצבת

תוכן עניינים