מה זה התליית רישיון ואיך מתמודדים עם זה?

התליית הרישיון היא פעולה המתבצעת על ידי משרד הרישוי עקב החלטה לגבי נהג כי איננו כשיר לנהיגה. החלטה זאת יכולה להגיע על רקע תעבורתי בגין עבירות תנועה והיא יכולה להגיע בגין בעיה רפואית או נפשית. החלטה זאת היא מורכבת בשל הפגיעה בזכויות הפרט של המחזיקים ברישיון, אז מה זה התליית רישיון ואיך מתמודדים עם זה?

 

מהי התליית רישיון

התליית רישיון היא למעשה מצב משפטי בו המדינה באמצעות משרד הרישוי למעשה פוסלת או מגבילה את רישיון הנהיגה של אדם. פעולה זאת נקראת התליית הרישיון. התלייה מתבצעת בכפוף לתנאי מסויים וכל זמן שתנאי זה מתקיים על הנהג חל איסור לנהוג.

במקרה של התליית  הרישיון, התוקף של הרישיון בטל ויש אזהרה ואיסור חמור על נהיגה בפרק זמן זה, זוהי עבירה הנחשבת חמורה מאד. התליית הרישיון היא תמיד מוגבלת בזמן שקצב משרד הרישוי באמצעות המרב"ד. בצורה זאת משרד הרישוי מבטיח כי נהג בעל פוטנציאל סכנה לא יעלה על הכביש. התליית רישיון מתבצעת בשני נתיבים שונים, האחד עבור נהגים בעלי הרשאות רבות, השנייה נהגים שמצבם הבריאותי לא תקין.

מהי התליית רישיון

הסיבות להתליית רישיון

פעולת התליית הרישיון היא פעולה לא פשוטה. בעצם פעולה זאת הרשויות לוקחות על עצמן פגיעה בשתי זכויות חשובות מאד במשטר הדמוקרטי, ישנה פגיעה בחופש התנועה, ובמקרים אחרים פגיעה בחופש העיסוק. בשל כך יש זהירות רבה מאד בכל הקשור לביצוע פעולה זאת והיא מתקיימת כאמור בשני המקרים הבאים:

  • התלייה עקב צבירת נקודות – נקודות נצברות הן כידוע מדד טוב להבין את האופן שבו נהג מתנהל על הכביש. לכן כאשר משרד התחבורה מקבל אינדיקציה על נהג שמספר העבירות שלו חריג וכך גם החומרה שלהן, צבירת נקודות התעבורה יובילו להטלת הסנקציה של התליית הרישיון. זוהי לא הסנקציה האפשרית היחידה, ניתן לשלוח נהג לקורס נהיגה מונעת, אך התליית הרישיון היא הצעד המרתיע והמשמעותי יותר.  באופן מעט אירוני נהג אשר רישיונו נמצא בהתליה וחויב לעבור קורס נהיגה מונעת, לא חייב לביים את הקורס, אלא רק להציג אישור לגבי הרשמתו. כמובן שאי התייצבות לקורס עצמו תחזיר את ההתליה לפועל.
  • התליית רישיון על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים – מטעם משרד הרישוי פועל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, להלן המרב"ד גוף זה הוא משותף למשרד הרישוי ומשרד הבריאות ומטרתו לפקח על בדיקת כשירות רפואית לנהיגה בהיבט הבריאותי והנפשי של בעלי רישיון הנהיגה בישראל.  נהגים הנשלחים אל המרב"ד הם כאלו הנמצאים בהליכי בקשה לקבלת רישיונות והם בעלי מחלות ידועות וכן אלו המבקשים להוציא רישיונות לכלים כבדים או ציבוריים שם נדרשת הבדיקה של הפן האישיותי, דוגמת עבירות אלימות, צריכת סמים ואלכוהול ועוד.

הסיבות להתליית רישיון 

איך מתמודדים עם זה?

על מנת להתמודד עם התליית הרישיון יש לבצע פעולות מדויקות אשר יוכלו לסייע לכם לקבל את הרישיון שלכם בחזרה.

  1. קורס נהיגה מונעת – מי שהורשע בעבירות תעבורה רבות וצבר 12 נקודות נדרש להירשם ולהתייצב לקורס נהיגה מונעת. במידה והרשעותיו לא יגיעו לכדי משפט, פעולה זאת לרוב תהיה מספקת.
  2. בדיקות רפואיות – מי שמוטלת עליו התליה בגין מצב רפואי חייב לבצע בדיקות על פי דרישת המרב"ד. לאחר שהן הסתיימו בהצלחה תוכלו לערער על החלטת המרב"ד.
  3. הגשת ערעור – לכל אחד עומדת הזכות לערער על החלטת המרב"ד תוך 30 יום מקבלתה. פעולה זאת מומלץ לבצע באמצעות עורך דין מוסמך.

מה זה התליית רישיון ואיך מתמודדים עם זה

תוכן עניינים