מהם גורמים הסיכון לפקקת ורידים ואיך ניתן להימנע מכך

מדי שנה עוד ועוד אנשים מתמודדים עם מחלת ה'פקקת ורידים', ובממוצע כ40 אלף איש בשנה יתווספו לקבוצת הלוקים במחלה זו. מהם הגורמים לכך? מדוע זה מוביל למצב כזה? למה יכול לגרום מצב של פקקת ורידים ואיך ניתן למנוע אותו מראש? על כל השאלות שאתם בוודאי שואלים, נענה במאמר זה ונסדר לכם את הראש והמחשבה.

 

קצת נתונים

לפני הכל, נרצה להציג בפניכם מספר נתונים שחשוב להכיר. ומדוע חשוב שתכירו? כדי להבין את היקף התופעה ואת החשיבות במניעה שלה. כפי שכבר ציינו, מעל ל40 אלף איש בכל שנה מתמודדים עם פקקת ורידים, מתוכם כ1500 נפטרים מדי שנה. אלו הם נתונים גבוהים מאוד ורובנו לא מתארים לעצמנו שהיקף התופעה נרחב עד כדי כך.

 

אז מהי פקקת ורידים בעצם?

פקקת ורידים היא מצב בו לאור מחלה ממושכת, שגורמת לחוסר תנועה ממושך, נוצר מצב שנקרא "עימדון". במצב זה הדם באזורי הגוף התחתונים קרי אגן, בטן ורגליים, לא נע במהירותו הרגילה. דבר זה גורם לדם 'לעמוד', מה שמפתח קרישי דם. קרישי דם אלו עלולים לנוע במחזור הדם ולהביא למצב של חסימות בכלי הדם, בעיקר בריאות, וכך להביא למצב מסכן חיים.

 

ממה פקקת ורידים נגמרת?

שלל מצבים רפואיים עלולים לגרום להתפתחות התופעה. מצבים כגון סרטן, חבלה של הורידים, דלקות שונות בגוף, אי ספיקת לב או אירוע מוחי. בנוסף, גורמים נוספים עלולים להגביר את הסיכון לחלות בפקקת ורידים: ניתוח בגפיים התחתונות או באגן, עישון, השמנת יתר וכל אשפוז בו אדם שוכב ממושכות ללא תנועה רבה. בנוסף, גם מצבים בהם ישנו גבס באזור מסוים בגוף עלול ללחוץ על הורידים הפנימיים ולהגביר את הסיכון לחלות בפקקת ורידים.

 

איך ניתן לאבחן מצב של פקקת ורידים?

השיטה המדויקת ביותר לאבחן מצב שכזה היא על ידי בדיקת דם הבודקת נוכחות של חלבון מסוים בכלי הדם. בנוסף, לרוב מבצעים בדיקת אולטרסאונד שממפה את הורידים הנגועים. בנוסף, חשוב לציין כי לכ30% מהחולים ישנה בעיה תורשתית הקשורה לקרישיות דם ומשפיעה על סיכוייהם להתמודד עם תופעה זו בהמשך חייהם.

 

איך מסירים את קרישי הדם?

לרוב, הטיפול הרווח הינו שימוש בתרופות לדילול דם הניתנות לראשונה כזריקה באיזור מסוים בגוף. לאחר מכן נותנים נוגדי קרישה דרך גלולות רגילות וזאת לעיתים לצד טיפול 'הפעלת לחץ' על האיזור הפגוע. במקרה בו לא ניתן לטפל דרך תרופות נוגדות קרישה, משתמשים במסנן מיוחד שמותקן בוריד ברגל. חשוב לציין כי שימוש במסנן זה לעיתים דווקא משיג את התוצאה ההפוכה ועל כן השימוש הוא רק במקרי קיצון.

 

מודעות – הבסיס להכל

נסכם באמירה שרלוונטית תמיד – היו מודעים לקבוצות הסיכון השונות ובצעו בדיקה תקופתית כדי לשלול מצב של תחלואה בפקקת הורידים.

תוכן עניינים