השפעת המדיטציה על בריאות בגיל השלישי

הגיל השלישי מביא עמו אתגרים שונים ובמיוחד אתגרים בריאותיים. הגעה לגיל השלישי לעיתים כוללת טיפולים תרופתיים לתחזוקת הגוף ולשמירה על בריאותו, אך עם זאת, עולה אפשרות המדיטציה כדרך להשפיע על הבריאות בגיל השלישי תוך הליך של חיבור בין הגוף והנפש.

 

משפרת את הזיכרון

בגיל השלישי לעיתים יש ירידה ביכולות הזיכרון לטווח הקצר ולטווח הארוך. המדיטציה מגרה את האזורים במוח האחראים על יכולות הזיכרון של האדם ובכך משמרת את יכולתו ליצור זיכרונות חדשים וגם משפרת את יכולתו לדלות זיכרונות מהעבר.

 

חידוד המוח

המדיטציה ידועה כמשפיעה על יכולות המוח. עם ההגעה לגיל השלישי ניתן למצוא לעיתים ירידה בתפקוד המוחי. אנשים המבצעים מדיטציה הראו שיפור בשנינות, ביצירתיות ובמיקוד.

 

שיפור תפקוד המערכות

אחד החלקים המרכזיים במדיטציה הוא הנשימות העמוקות. בעזרת הנשימות הללו האדם מזרים את הדם בצורה טובה יותר ובכך מביא למוח הרבה יותר חמצן. זרימת הדם העשירה בחמצן מסייעת לשיפור מערכת העיכול, המערכת החיסונית והריאות.

 

שיפור המצב הנפשי

בני הגיל השלישי סובלים לעיתים מדיכאון. המדיטציה מגרה במוח את האיזור האחראי על התחושה הטובה וכתוצאה מכך, בני הגיל השלישי מגלים מחדש את התלהבותם מהחיים ויוצאים מתחושת הדיכאון אותה הם חווים.

 

ערות לעכשיו

אחד העקרונות של המדיטציה הוא להיות ער למצב העכשווי ולהשתחרר ממתחים ודעות הנגררים איתנו במשך זמן רב. במיוחד בגיל השלישי, שזהו גיל מבוגר ויכול להיות שהמתחים הנגררים עם המבוגרים הם מתחים של שנים מסיטואציות וחוויות שונות מחייהם. בעזרת המדיטציה האדם מתחבר לעכשיו ומשתחרר מהעבר, וכך מפחית חרדות, מחשבות טורדניות ומתחים.

 

בתי אבות

בתי אבות רבים גילו את המדיטציה ומציעים חוגים של מדיטציה למטופליהם. המדיטציה עוזרת למטופל להשתחרר מהמתחים, למצוא שלווה ורוגע ולהחזיר את האופטימיות לחייו. בין בתי האבות ניתן למצוא את בתי אבות סיעודיים בעמל ומעבר.

 

לסיכום

המדיטציה עשויה להשפיע על הבריאות של בני הגיל השלישי. תוך חיבור של הגוף והנפש המדיטציה מסייעת לאדם המבוגר לשפר את חייו ובריאותו באספקטים רבים.משפרת את הזיכרון – המדיטציה מגרה את האזורים במוח האחראים על הזיכרון וכך עוזרת לשפרו. חידוד המוח – ניתן לראות שיפור בשנינות, במיקוד וביצירתיות בעקבות השימוש במדיטציה.

שיפור תפקוד המערכות – הנשימות העמוקות מזרימות למוח ולמערכות בגוף דם עשיר בחמצן וכתוצאה מכך משתפרים תפקודי המערכות כמו מערכת העיכול, המערכת החיסונית ועוד. שיפור המצב הנפשי – איזור נוסף המושפע מהמדיטציה הוא האיזור האחראי על התחושה הטובה דבר המביא לירידה בדיכאון בקרב המתרגלים.

ערות לעכשיו – אחד העקרונות של המדיטציה הוא ערות למצב העכשווי, עיקרון של לחוות את הרגע ולהשתחרר מהעבר. מתרגלי המדיטציה מפחיתים חרדות, מחשבות טורדניות ומתחים הנפוצים בקרב בני הגיל השלישי. בתי אבות – גם בתי האבות גילו את המדיטציה ומציעים למטופליהם חוגים של מדיטציה במטרה לשפר את אורח חייהם ובריאותם.

מדיטציה על בריאות

 

תוכן עניינים