ההבדל בין פרואקטיביות לריאקטיביות

האם אתה טיפוס יוזם שממהר לפעול, או שאתה דווקא מעדיף לנתח מצבים ולהתכוונן בהתאם לאופן הפעולה של אנשים אחרים? אנשים פרואקטיביים במהותם, הם אנשים יוזמים, שלא

מחכים לאחרים לפני שהם פועלים.

הם ממוקדים בהשגת תוצאות ועלולים להרגיז אחרים בנכונותם להגיע לשם.

אנשים ריאקטיביים לעומת זאת, נמצאים בקצה השני של הסקאלה, והם לא יפעלו עד שניתחו את המצב, או עד שאנשים אחרים ידרבנו אותם לפעולה.

גם הם עלולים להכעיס את זולתם, ולעורר את תסכולם של הסובבים אותם מחוסר היוזמה שלהם, לכאורה.

מה יוצר את ההבדל בין פרואקטיביות לריאקטיביות ואיזו גישה עדיפה?

בסוגיות הללו נדון בהרחבה במאמר הבא.

 

מה השוני בין חשיבה פרואקטיבית לחשיבה ריאקטיבית?

חשיבה פרואקטיבית (יוזמת) וחשיבה ריאקטיבית (תגובתית) הן יותר משתי דרכי חשיבה בלבד. למעשה, ניתן לומר כי כל אחת מדרכי החשיבה הללו, מהווה פילוסופיית חיים שלמה.

חשיבה פרואקטיבית מסתכלת קדימה אל העתיד, ומתווה את דפוס הפעולה של הפרט על פי  האירועים הצפויים להתרחש בחייו. חשיבה ריאקטיבית, לעומת זאת, פועלת בדרך ההפוכה:
הפעולות של הפרט מתבצעות כלאחר יד, כתלות באירועים שכבר התרחשו, קרי – כתגובה אליהם, ולא באופן יזום.

 

פרואקטיבי או ריאקטיבי – מה עדיף?

באשר לסוגיה: מה עדיף – חשיבה פרואקטיבית או חשיבה ריאקטיבית, ניתן לומר כי חשיבה פרואקטיבית, שהיא חשיבה יוזמת, היא סגנון מחשבה שקיים מתאם גבוה יותר בינו לבין הצלחה.
אין זה מפתיע, היות ומדובר על ביצוע פעולות ממקום של מחשבה תחילה ותכנון מקדים, מה שמצמצם את אלמנט ההפתעה והופך את תוצאות העשיה לצפויות יותר מראש ונשלטות יותר.
מנגד, חשיבה ריאקטיבית נמצאת תמיד צעד אחד מאחור, ומובילה לרוב להתנהגות בלתי מאורגנת.
בסופו של יום, אנשים פרואקטיביים שולטים בעולם הסובב אותם, ואילו אנשים ריאקטיביים נשלטים על ידי הנסיבות.

 

האם אני טיפוס פרואקטיבי או ריאקטיבי?

יש שני סוגים של אנשים בעולם הזה. יש את אלו שתמיד יפעלו רק אחרי שהדברים קורים להם, ויש כאלה שיצפו את הבאות ויערכו בהתאם מבעוד מועד. ההשלכות של צורת החשיבה הפרואקטיבית לעומת חשיבה ריאקטיבית, הן מרחיקות לכת בכל תחום בחיינו, ובאופן טבעי – מורגשות ביתר שאת בתחום המקצועי ובעולם העסקי. אנשים שאינם נוטים מטבעם לתכנן את התנהלותם מראש, לרוב ערים לכך שזה חיסרון, ולכן המודעות היא לא העניין כאן. רובם פשוט לא מאמינים שכדאי להם לעשות מאמץ כדי לשנות את התנהגותם, מאחר והם לא מודעים להבדל העצום שהגישה הפרואקטיבית יכולה לחולל בחייהם. ניתן ללמוד כלים לפרואקטיביות במהלך קורס NLP מקצועי.

 

חשיבותה של פרואקטיביות בתחום העסקי

באופן כללי, אנשים שמקדימים את המאוחר, מגיעים להישגים רבים יותר בחייהם מאלו שלא.
זה אמנם עשוי להיראות לחלקכם כנקודה מובנת מאליה, מכיוון שכולנו מבינים שמוטב לנו להיות מוכנים מראש לכל תרחיש, מאשר למצוא את עצמנו מופתעים. עם זאת, נראה כי יזמים רבים מתקשים לגלות פרואקטיביות בהתנהלות העסקית שלהם וכתוצאה מכך מחמיצים הזדמנויות רבות ולעתים אף נושאים בהפסדים של ממש.

 

על מכבי השריפות

אף שניתן היה להניח כי בעלי עסקים הם אנשים שיודעים כיצד לתכנן מראש את מהלכיהם, המציאות מלמדת אותנו שרבים אינם מתכננים את צעדיהם במידה הנדרשת למימוש הפוטנציאל העסקי שלהם במלואו. אין זה מפתיע, לאור העובדה שכדי לבצע מהלכים יזומים בתחום העסקי, נדרשים תכנון זהיר, ירידה מייגעת לפרטים, והמון אנרגיה. כך שבפועל – בעלי עסקים רבים מוצאים שהרבה יותר קל להם לחכות שהבעיות יצוצו מאליהן, ואז "לכבות את השריפות" תוך כדי התרחשותן.

 

לוח תוצאות

תוכן עניינים