איך מטפלים ומתמודדים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות

מחקרים מראים כי כל אחת מ – 15 נשים תסבולנה מתסמונת שחלות פוליציסטיות. התסמונת עלולה לגרום לבעיות בפוריות, בביוץ, במחזור החודשי, פוגעת במראה החיצוני ובעיקר היא עלולה לפגוע באיכות חייהן של נשים רבות. נכון להיום, לא ידוע מה הוא מקור התסמונת ולא ניתן לרפא אותה, אך ישנם פתרונות כיצד להתמודד ולחיות לצד התסמונת באיזון ובשמחה.

 

תפקידן של השחלות

השחלות הן  חלק ממערכת הרביה של האישה. ביציות האישה מתפתחות בתוך זקיק קטנטן בשחלה ובזמן הביוץ יוצאת הביצית לחצוצרה, במידה וישנה הפריה, הביצית המופרית מגיעה אל הרחם להמשך התהליך. תפקיד נוסף של השחלות הוא להפריש פרוגסטרון – הורמון נשי המשפיע בין היתר על תהליך הביוץ.

 

שחלות פוליציסטיות

"שחלות פוליציסטיות" זה הוא שם של תסמונת הפוגעת בתפקודן התקין של השחלות. התסמונת גורמת להן להיות גדולות יותר מהממוצע, לפתח כמות גדולה של ציסטות שנוצרות מהתפתחות לא תקינה של זקיק הביצית, בנוסף התסמונת גורמת לגוף לייצר עודף מהורמונים זכריים המשבשים את המערכת ההורמונלית

תסמינים – התסמינים השכיחים ביותר הם מחזור חודשי לא סדיר, היעדר ווסת או דימומים לא סדירים. תסמינים שיכולים גם להעיד על התסמונת הם אי פריון, השמנת יתר,  נטייה לאקנה, התקרחות, כאבי ביוץ, כאבים באגן ושינויים במצבי רוח

אבחון התופעה – במידה ולאישה יש תסמינים שיכולים להעיד על תסמונת השחלות הפוליצסטיות, נעשה האבחון באמצעות אולטרסאונד המזהה את הציסטות ואת גודל השחלות.  בנוסף נעשות בדיקות לזיהוי כמות ההורמונים בגוף, במידה ונמצא כמות גדולה של הורמונים זכריים, זו יכולה להיות עדות להימצאות התסמונת.

 

דרכי הטיפול בתסמונת

טיפול תרופתי – במקרים רבים, ימליץ הרופא על נטילת גלולות למניעת הריון. למעשה הגלולת מונעות את כל תהליך הביוץ ובכך תופעת הצ'יסטות פוחתת. ניתן גם להגיע לאיזון הורמונלי על ידי כדורי הורמונים שעוזרים לדכא את ריבוי ההורמונים הזכריים.

טיפול ניתוחי – ישנו ניתוח שמטפל בשחלות באופן ישיר. הניתוח נעשה בגישה זעיר פולשנית, למעשה נעשים חתכים קטנים בדופן הבטן והשחלות מטופלות ישירות. לרוב הניתוח משפר רבות את המצב, אך הוא דורש ידע ומקצועיות רבה מצד הרופא.

טיפול נטורופתי – בשנים האחרונות רפואה נטורופתית התפתחה והפכה ליותר פופולרית. הנטורופתיה מציעה דרכים מגוונות לטיפול בבעיות רפואיות. תזונה, דיקור סיני, טיפול בעזרת צמחים הם רק חלק מהתחומים בהם נוגעת הנטורופתיה, בטיפול מהסוג הזה, בדרך כלל התהליך הוא ארוך יותר, אך יכול להביא לפתרון עמוק יותר והכי חשוב – טבעי ומחובר לגוף.

טיפול רגשי – הרבה פעמים, הגוף שלנו מאותת לנו כשישנה בעיה רגשית, בעיקר בכל מה שקשור במערכת ההורמונים. זיהוי הבעיה הרגשית וטיפול במקור שלה יכול להפחית את התסכול ולהביא את הגוף לאיזון.

 

לסיכום

לשחלות יש תפקיד חשוב בגוף האישה, כאשר הן לא מתפקדות כראוי, יש לזה השלכות מיידיות על איכות החיים. האתגר בתסמונת השחלות הפוליצסטיות הוא "לעקוף" את חוסר האיזון שנוצר ולהביא את הגוף לאיזון מחודש, ראינו שישנם מגוון דרכים לטיפול בתסמונת ואל לנו להשלים עם המצב. כאשר אנחנו משקיעים בגוף שלנו וקשובים לאותות שהוא מסמן, יש לזה השפעה מיידית ומשתלמת.

Polycystic ovary syndrome

תוכן עניינים